Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robin745
eller så är jag på helt fel del.

Vad ska en generator ge i ampere? monterat en amperemeter från biltema och koppla in den mellan generatorn och den tjocka röda kabeln och nu undra jag lite vad det ska visa för det hoppar lite iblandmen den visar aldrig mer än 30 ampere på mätaren.

Glädjemätare är min varvräknare för jag monterade dit en varvräknare från biltema på min bil och den visar 800RPM på tomgång och den orginala visar 1500RPM och sen när man ute och kör i 110km/h så visar biltemas varvräknare 2300RPM medans orginal visar <5000RPM och detta sker på femte växel så hur ska jag få orginal varvräknaren att visa mer normalt? finns det nåt man kan göra eller ska man köpa japansk?!?!??!

Det lyser en grön liten lampa i instrumentet som visar typ lampa-aktig symbol och den lyser typ konstant oavsett hur jag vrider på lyse på-knappen ska den göra så och detta sker endast när man vrider igång tändningen.

Detta problem dyker upp i en Volvo 745 GL 1988 B230F-motor
Användarvisningsbild
av Sparkz
En generator ska ge vad batteriet och resten av bilen vill ha. Med fulladdat batteri och det mesta avstängt blir det inte så mycket.

Varvräknare: (I) ?:-/

Grön lampa för parkeringssljus tror jag, ska nog lysa hela tiden.
Användarvisningsbild
av Robin745
Sparkz skrev:En generator ska ge vad batteriet och resten av bilen vill ha. Med fulladdat batteri och det mesta avstängt blir det inte så mycket.

Varvräknare: (I) ?:-/

Grön lampa för parkeringssljus tror jag, ska nog lysa hela tiden.

"en generator ska ge bilen vad den behöver" du fick högsta betyg på lekskolan på gissningslekar.

"parkeringssljus tror jag" -tror det gör man i kyrkan och på söndagar
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Robin745 skrev:en generator ska ge bilen vad den behöver" du fick högsta betyg på lekskolan på gissningslekar.
Fast om jag minns rätt är detta en utmärkt beskrivning på vad generatorn gör. En 100A generator t ex lämnar inga 100A om det inte finns förbrukare i form av ett batteri som behöver laddas, stor stereo och extraljus igång, etc. Med fulladdat batteri och få förbrukare blir det inte många amps ut i systemet. Hoppandet i amp-avläsningarna du lagt märke till är när den måste leverera mer t ex pga att någon förbrukare drar igång. 100A är maxvärdet på vad den generatorn i exemplet levererar. Helst vill man inte att den ska ge 100A hela tiden för det bromsar bilen med drygt 1.6 hkr. Men jag kan förstås ha fel. Rätta mig gärna isåfall, det är alltid kul att få lära sig mer.
Användarvisningsbild
av Funk
"en generator ska ge bilen vad den behöver" du fick högsta betyg på lekskolan på gissningslekar.
Trevlig ton du har...

Men så är det i alla fall...

/Thomas
av Loblin
Enligt vanlig simpel ellära så är strömmen beroende av hur stort motståndet (förbrukare som lampor, elmotorer osv) är!!

Strömmen = Spänningen * Motståndet

Dvs finns de ingen last så ger inte generatorn nån ström, ju mer lampor osv som är på ju mer ström blir de!! Men spänning ska den ge hela tiden (runt 14V)!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
5000rpm vid 110km/h med femmans växel :-O)
Min ligger mellan 2000 & 2500rpm vid 110 & femman.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]