Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Då slavcylindern läckte på min volvo 740- 90:a bytade jag denna idag. När jag skulle lufta den var det precis som det inte uppstod något tryck eftersom kopplingspedalen åkte ner lika lätt som innan och bromsvätskan rann bara ut från nipplen. Är tacksam ifall någon kan hjälpa mig vad det är som kan vara fel. Mekar inte med bilar i vanliga fall men försöker lära mig och har därför ingen aning vad mer det är som är fel.
/ Johan
av Addict
De brukar vara jättesvåra att lufta genom att trampa på pedalen. Enklare om man använder en sk "Luftman" som man skruvar på bromsvätskebehållaren och kopplar till reservhjulet.
Johan_A skrev:Då slavcylindern läckte på min volvo 740- 90:a bytade jag denna idag. När jag skulle lufta den var det precis som det inte uppstod något tryck eftersom kopplingspedalen åkte ner lika lätt som innan och bromsvätskan rann bara ut från nipplen. Är tacksam ifall någon kan hjälpa mig vad det är som kan vara fel. Mekar inte med bilar i vanliga fall men försöker lära mig och har därför ingen aning vad mer det är som är fel.
/ Johan
Hej,
Håller med. lite struligt med luftningen. Jag använde en enkel doseringsspruta i plast som tryckkälla. Kopplade in på slangen som går till huvudbromscylindern. Sug ur lite vätska först så det inte rinner ut när du tar bort slangen. Öka trycket med hjälp av sprutan och öppna luftnippeln på slavcylindern, funkar kanon. Ta bort sprutan, koppla in slangen, fyll på bromsvätska, fixat och klart.
/Lasse
Användarvisningsbild
av Sparkz
Annars brukar det gå bättre att trycka bakvägen. En stor spruta eller en oljekanna, (Ny eller ordentligt rengjord! Vi vill inte ha olja i systemet...) och en bit genomskinlig slang. Tryck bromsvätska in genom luftnippeln tills det slutar bubbla i behållaren.
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]