Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erdal
tja alla volvo åkare!

jag har köpt en v70n 2,4 170aut -07 och den drar 11.0 blandat körning enligt
min färddator. är det normalt eller för mycket??
en annan fråga jag har är om motorvärmare kan få ner bränsleförbrukningen??

tack för hjälpen!!
Användarvisningsbild
av greeeken
erdal skrev:tja alla volvo åkare!

jag har köpt en v70n 2,4 170aut -07 och den drar 11.0 blandat körning enligt
min färddator. är det normalt eller för mycket??
en annan fråga jag har är om motorvärmare kan få ner bränsleförbrukningen??

tack för hjälpen!!
JA det är på tok för mkt tycker jag.
Men gå aldrig efter färddatorn
Kolla det gamla beprövade systemet istället.
av Infide
Jag har kört en fulltank med min nyinförskaffade V70 05 140hk nu. Kört blandad körning. Ca 30 mil landsväg 70/90 och sen småsträckor, kallstarter etc. Samt gasat på lite då och då för att känna på draget i nya kärran. Färddatorn visade 7.6 l / 100 km, när jag kört 76 mil tankade jag i 58 liter. Kalkylatorn ger mig resultatet 0.7631.......färddatorn fungerar ypperligt och bilen är manuellt växlad. Riktigt nöjd med bränsleförbrukningen. Långsträcka på 70/90väg kan den garanterat köras under 0.7...
Användarvisningsbild
av Funk
Har bilen gått under 1000 mil, i så fall kan det vara en förklaring. Den brukar börja dra en hel del mindre efter ca. 4-500 mil för att oftas bli som bäst efter 1000..

Och lita inte på färddatorn, kolla vid tankning !

/Thomas
Användarvisningsbild
av dave
Då jag tankar så nollställer jag färddatorns variabler med den knappen som sitter på själva körriktningsvisaren (den spak vänster om ratten du trycker upp eller ner för höger resp vänster blinkers) knappen sitter mot dig. Tar och nollställer medelfart och medelförbrukning.

ifall du inte visste så testa! Sen kör en tank o se igen.

Sen drar min bil 1.2 nu, kör mest stadskörning till jobbet etc. Med ett luftfilter som ska bytas (snart dags för service) och kallare väder så drar den lite mer. Dock har ju min bil gått mycket längre men ändå!

Mvh
Dave
av erdal
HAR KOLLAT DET GAMLA SYSTEMET MED ATT NOLLSTÄLLA TRIP MÄTAREN OCH HAMNADE PÅ 595km med full tank och körde till det stod 0km med bensinen som finns i tanken!
av Marbas
erdal skrev:...och körde till det stod 0km med bensinen som finns i tanken!
Betyder det att du körde tills färddatorn visade att det var 0km kvar till tom tank? För i så fall har du ju ändå använt dig av färddatorn. Vad de andra menar är att göra enligt följande:

1. Fyll tanken med bränsle. Fyll bara på tills tankhandtaget stannar av sig själv, dvs överfyll INTE.
2. Nollställ trippmätaren. Det är den som syns under hastighetsmätaren. Du har två trippmätare, en T1 och en T2, nollställ båda för säkerhetsskull.
3. Nu kör du med bilen som du brukar göra, dvs inte onormalt hårt eller extra fint.
4. När reserven börjar lysa är det dags att tanka. Tanka på samma sätt som i punkt 1 ovan (dvs överfyll INTE) och notera mängden drivmedel.
5. Läs av trippmätaren som du nollställde i punkt 2 ovan.

Din medelförbrukning blir antalet liter du tankade delat med antalet mil du kört (l/mil). T.ex. du tankar 65 liter och har kört 79 mil, så blir snittförbrukningen 65/79 = 0,82 l/mil.

Vill du ha en "säkrare" snittförbrukningssiffra så lägger du ihop mängden bränsle från flera tankningar samt den totala körsträckan.

Kan tillägga att min färddator visar 0,1 - 0,15 l/mil för lite, dvs bilen dricker mer än vad färddatorn visar (vilket inte är ovanligt på Volvosar), därav att man inte ska lita på färddatorn.

Lycka till!
av laxakungen1
Min erfarenhet är att man inte ska lita på färdatorn, min förra bil s60 170 -02 var helt ok, det stämde ganska exakt. Nu har jag köpt en V70 2,4D Classic -07 och på den visar datorn ca 1 dl för lite. verkar inte som datorerna är tillförlitliga :roll:
av Djinn
Om ni inte litar på vad datorn angivit för förbrukning, hur kan ni då vara säkra på att den visar rätt distans?
Bara en stilla undran om varför den ena funktionen anses osäker men inte den andra.
av *pettson*
Djinn skrev:Om ni inte litar på vad datorn angivit för förbrukning, hur kan ni då vara säkra på att den visar rätt distans?
Bara en stilla undran om varför den ena funktionen anses osäker men inte den andra.
distansen är ett uppmätt värde drivaxlarna har gjort ett visst antal varv. MEN visst? Har du fel däck på stämmer inte sträckan.... bränsleförbrukning är ett UPPSKATTAT värde.. baserat på spridartider, pedalvinklar, motortemp, tid osv..
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?