Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikG
Hej,
Har en V70 -04 med ett tjutande/vinande oljud. Det verkar som om det kommer från framvagnen någonstans, men är inte helt säker. Börjar redan vid ca 30km/tim varefter det ökar i styrka med hastigheten. Frekvensen är dock densamma hela tiden. samma ljud med både sommar och vinterdäck. Ingen störra skillnad heller om man vrider på ratten fram och tillbaka. Troligen inte hjullager.
Någon som har en idé?
Användarvisningsbild
av greeeken
ErikG skrev:Hej,
Har en V70 -04 med ett tjutande/vinande oljud. Det verkar som om det kommer från framvagnen någonstans, men är inte helt säker. Börjar redan vid ca 30km/tim varefter det ökar i styrka med hastigheten. Frekvensen är dock densamma hela tiden. samma ljud med både sommar och vinterdäck. Ingen störra skillnad heller om man vrider på ratten fram och tillbaka. Troligen inte hjullager.
Någon som har en idé?

Kan det var adina ljullager kanske som börjar ge upp?
av NCR
Hehe...sök på "tjutljud" här så hittar du säkert min gamla tråd om precis detta fenomen. Du kanske har köpt min gamla bil? Vit V70-04.. :lol:

*Edit* http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=tjutljud

Om du vill kan jag lägga upp mitt ljud nånstans så kan du lyssna på det själv.
av ErikG
Tack för tipsen.
Till NCR. Jag har ägt bilen sen den var ny. Som sagt, tror inte det är hjullager. Det är inte heller motorrelaterat så det är nog nån form av resonans i framvagnen. Har inten lyckats spela upp ljudet du skickade, NCR men av texten tycks det röra sej om nått som har med motorvarv att göra. Ska kolla det där med gummina på framfjädrarna. har läst nån stans att det ska vara infört på 04-orna. Någon som vet?
av NCR
ErikG skrev:Tack för tipsen.
Till NCR. Jag har ägt bilen sen den var ny. Som sagt, tror inte det är hjullager. Det är inte heller motorrelaterat så det är nog nån form av resonans i framvagnen. Har inten lyckats spela upp ljudet du skickade, NCR men av texten tycks det röra sej om nått som har med motorvarv att göra. Ska kolla det där med gummina på framfjädrarna. har läst nån stans att det ska vara infört på 04-orna. Någon som vet?
Provade du mina crapidshare-länkar? Funkar ju till det vi skall ha den till menar jag... :)

Du kan med största sannolikhet ha nytta av denna tråd också:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... tyrv%E4xel

Läs det som handlar om gummin i alla fall...
av ErikG
Tack för snabb respons. Har lyssnar nu men är inte riktigt det tjut jag har. Spelas det in från förarplatsen under körning? Tror nog mer på det du beskriver om vägljud. Ska kolla med verkstan nästa vecka. Tack så länge.
av NCR
ErikG skrev: Spelas det in från förarplatsen under körning?
Nej, jag skrev väl i den gamla länken hur jag gjorde? I alla fall har jag för mig att jag hade öppnat motorhuven och förde telefonen långsamt över motorn.

I vilket fall så bytte jag till en fabriksny V70 efter allt jag hade varit med om med den gamla vita. Den nya har hittils bara strulat med låset för bagageluckan (byttes på garantin, fast killarna på CMS i Tagene behövde två försök för att lyckas byta ut låset), samma grabbar försökte fixa min knakade förarstol men misslyckades med det (nån tejpklack pratade han om) och nån inredningsdetalj som sitter med en sån där gul plupp som har gått sönder. Bagateller i det stora hela. Nu på det senaste har den börjat låta lite illa när man kör över fartgupp...men det struntar jag i då den byts in om 4 veckor till ett annat märke än Volvo.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]