Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Ibland känns det som att motorn "chokas" (ni som minns B23A med dvg förgasaren).

T.ex. i en jämn hastighet mellan 77-95 km/h och håller man då underhållsgas för att bibehålla hastigheten så känns det som att bilen inte svarar när man vill höja hastigheten bara lite, utan man får gasa förbi något dödläge så varvet går upp och sen växlar ju självklart automaten ned.. men det känns ungefär som en "överchokad" motor. Den svarar inte på en liten gasning.

Har mina funderingar mot gasspjället... LMM är bytt i somras.
Svårt att rengöra gasspjället själv, nån länk med bilder?

Bilen en v70, 2.4t-00 10400mil
Tack på förhand.
av Larzan
Inga tips?
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Jag har likadant. Har tolkat det som att det är så automaten beter sig. Lådan är nyligen spolad, bilen nybes ua. Mätarställning 11 300 mil. Har inte velat fundera på om det kan vara så att mitt original gasspjäll har börjat konstra...
av Larzan
Kände samma symtom i ca 50km/h idag... det svarade inte, säkert gasspjället som behöver rengöras... *MEGASUCK*

Får väl lämna in bilen på rengörning.
Användarvisningsbild
En liten fundering bara, du kan ju diskutera det med verkstaden, men kanske det hjälper att uppgradera pgmvaran för automaten ? Eventuellt i kombination med rengöring av gasspjället ?
av Larzan
Såg idag att varvtalet pendlar, fast det känns som ett dödläge.. skitsvårt att förklara. men när det uppstår så pendlar varvtalet ca 300rpm +/- tills jag trycker till gaspedalen.
Användarvisningsbild
av sweken
Här hittar du det mesta denna är för v70 typ -98 http://volvospeed.com/Repair/ftrap.php
Men jag tror att ditt spjäll sitter under grenröret. Så har du spagettiarmar så är det inga problem.
Användarvisningsbild
Jag kan i princip ingenting om automater, har kört manuell tidigare, men är du säker på att det inte är en inbyggd egenskap hos lådan (dvs inget fel egentligen) ? Givet en viss hastighet måste det ju finnas ett motorvarvtalsintervall där lådan ska bestämma sig för om den ska motorbromsa eller driva, ett slags "inkopplingsintervall" så att säga. Ligger man och gasar bara lite kanske lådan blir förvirrad och inte reagerar förrän den får så mycket gas att den fattar att den ska driva igen ? Och att det är detta intervall som du noterar ? Det är så jag har tänkt för mig själv när jag råkat ut för detta. Irriterande för en som kört manuell tidigare för där är det binärt så att säga, antingen motorbromsar man eller så driver motorn, något ingenmansland däremellan finns inte. Så länge man inte rör kopplingen är det som ett "1:1-förhållande" mellan varvtal och fart för en given växel vid varje given hastighet (någon slirfunktion finns ju inte). Vore kul att få reda på hur det funkar egentligen, och om jag tänkt helt fel.
Användarvisningsbild
Jag testade lite idag. Vid 50 km/h plan väg med gaspådrag precis så mycket att bilen börjar accelerera låg motorvarvet på 1700. Släpper jag gasen går varvet ned till 1100 men bilen rullar fortfarande i 50. Gasar igen, inget händer förrän varvet är uppe i 1700 då börjar bilens hastighet öka. Släpper gasen, 1100 igen, fortfarande 50 knyck. Testar att försiktigt gasa från 1100 till 1400, ingenting händer fartmässigt fortfarande 50 knyck. Upprepar det hela flera gånger. Lådan växlar inte ned eller upp under hela övningen och farten är hela tiden 50. Fick liknande resultat vid drygt 70 km/h. Det måste alltså finnas ett "slir-intervall" där lådan går från motorbroms <-> frikoppling? <-> drivning, i exemplet omfattar intervallet 600rpm (från 1100 till 1700). Lådan ska ju kunna frikoppla - slira - då man står stilla med D-läget vid rödljus så den funktionen finns ju bevisligen i lådan. I en bil med manuell låda, om man inte rör kopplingen, kommer man med en och samma växel alltid att ha samma varv vid en given fart och motorvarvet kan alltså inte variera mellan 1100-1700 rpm vid 50 km/h. Du tror inte att den här egenskapen hos lådan kan vara det som du lagt märke till ? Och att det dödläge du beskriver är vid det motorvarv då lådan tar beslutet att den ska driva igen ? Undrar om det här med "underhållsgas" som man använder vid en manuell låda vid vissa varvtal och belastningar bara går ut i automatens slirfunktion - i mitt exempel skulle höjningen av varvtalet från 1100 till 1400 mha underhållsgas kunna vara ett exempel på det ? Eller så kanske vi båda har samma fel... Du kan väl berätta vad du kommer fram till i slutänden.
av Larzan
Problemet är snarare att varvtalet "dippar" och kan pendla normal/-300rpm i 55 km/h. Motorn tappar ork för någon halv sekund för att sedan återgå till normalt efter gas-pedals-släpp (frirull).

Frågade lite lätt om goodwill ang gasspäll, och fick till svar att min motor minsann omfattades inte av detta.
(Fakta: de som omfattas av Volvos "goodwill" är
C70 99-02
c70 convertible 99-02
S60 01-02
S70 99-00
S80 99-01
V70 99-02
V70XC 99-00
XC70 01)
Men det ville man inte kännas vid, aldrig bytt på en 2,4T endast 2,5T osv... Jag har aldrig upplevt så mycket bullshit rakt i ansiktet.

"Och de som har betalat reparationen själva, de kan få pengar tillbaka" (enligt Bo Larsen, Presstalesman på Volvo) De hade de aaaaaldrig hört.

Tror att jag blir lite snuvad faktiskt.
3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]