Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, och hjälp. Nu när vi var och handlade så startar inte bilen.

Den fick ett felmeddelande någonting med att airbagen är fel och att omedelbar sevice erfodras. Det bara klickar och "smattrar" i en massa reläer när man vrider på startnyckeln.

Det är fuktigt och 0 gradigt ute och bilen är en S80 -00 170 hk automat, 11 000mil. Vad ska/kan jag göra????
Användarvisningsbild
av #27
Prova att starta men startkablar..
av Kena
Kan vara batteriet som är paj
av erikeriksson
Hej, och tack för svar, ni har båda rätt, bilen startade direkt med kablar. Batteriet verkar vara kass, vilket märktes nu efter en kall (- 15 grader) natt.

Dock kvarstår felmeddelandet om airbag och nu lyser också röda varningstriangeln i instrumentet. Varför kom detta nu, och vad gör man åt det ????
Användarvisningsbild
av #27
erikeriksson skrev:Hej, och tack för svar, ni har båda rätt, bilen startade direkt med kablar. Batteriet verkar vara kass, vilket märktes nu efter en kall (- 15 grader) natt.

Dock kvarstår felmeddelandet om airbag och nu lyser också röda varningstriangeln i instrumentet. Varför kom detta nu, och vad gör man åt det ????
Airbag systemet är känsligt och börjar varna när det blir ca 10-11 volt i systemet så du får åka och nolla felkoderna..
av erikeriksson
Hej igen, tack för svar. Kan man nolla felkoden själv, på min gamla 850 kunde man ta bort batteriet en natt för att "nolla" men det kanske inte funkar här.

Vad kostar det på volvo att "nolla"?
Användarvisningsbild
av Brainy
erikeriksson skrev:Hej igen, tack för svar. Kan man nolla felkoden själv, på min gamla 850 kunde man ta bort batteriet en natt för att "nolla" men det kanske inte funkar här.

Vad kostar det på volvo att "nolla"?
Det beror helt på om du har tur eller ej men det kan kosta gratis och det kan bli riktig dyrt. När jag har frågat så har dom velat ha 500kr för att läsa ut felkoder, bör väl vara något liknande efter som arbetsproceduren är densamma.

Men testa att låta den stå utan batteri ett tag om du inte ska på långresa imorgon och absolut måste ha fått ordning på torpet tills dess.
Normalt sett så nollas inte felkoder i srs-systemet för att batterispänningen tas bort men du kan ha tur :)

Frågan jag ställer mig är varför det triggas bara för att batteriet dragits ur?

mvh
Anders
av Kena
Det är något elektriskt säkert. Köp en felkodsläsare som du kan nolla med själv, den betalar sej snabbt.
av erikeriksson
Hej, tack för svar. Själva felkoden kan jag ju läsa genom att trycka på "spaken" vid ratten? Så det är ju bara den jag behöver nolla?

Vart får man tag på en felkodläsare?
av Pelle
En av de få som klarar av "alla" styrenheter (Även SRS) är PPC´s felkodsläsare.

http://www.ppc-diagnos.com/

Inte billigast men den kan nolla felkoder för alla enheter i motsats till de enklaste OBD läsarna som bara hanterar morotstyrningens felkoder.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]