Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marrol899
Tjena alle sammans !!

Har precis köpt en V70. MEN har hittat ett fel, blir riktigt irriterad. När man har parkerat och ska köra iväg så skriker det till i vad jag tror är kopplingen har börjat bli när man motorbromsar också. Det kommer när man släpper upp kopplingen trodde det var bromsarna som låg ann i början.

Var inne på en bilverkstad i förra veckan eftersom min hylsa gick sönder för låstbultarna. Passade på att fråga om detta ljud också, dom sa att det kom från kopplingen att det var ett "skönhetsfel", något med att lammellerna var hårda eller nått.

Ska tillbaka till firman där jag köpte bilen och prata med försäljaren, känner att jag inte borde acceptera det! Vad tycker ni? Har man någon möjliget att ta det på garantin man fick när man köpte bilen. Det lät inget när jag provkörde den.

Mycket Tacksam för svar.

MVH// Markus
av marrol899
ingen som har lust att prata av sig lite
av finnepower
Hade liknade ljud på min förra bil o då va de urtrampningslagret som lät från kopplingen.
De låter när man släpper upp kopplingen på ett visst ställe på pedalrörelsen.

Långt har bilen gått??
av Kena
Många säger att det är kopplingen, detta ljud fanns redan på 850 och visst det kanske finns fler (o)ljud. Ivf. så låter det när man släpper upp kopplingen men det låter åxå när man motorbromsar/gasar iväg igen. Verkar vara någon gummibussning det glappar i, har bytt det övre motorfästet nyligen men har inte tänkt på om ljudet slutat.
av marrol899
Kena skrev:Många säger att det är kopplingen, detta ljud fanns redan på 850 och visst det kanske finns fler (o)ljud. Ivf. så låter det när man släpper upp kopplingen men det låter åxå när man motorbromsar/gasar iväg igen. Verkar vara någon gummibussning det glappar i, har bytt det övre motorfästet nyligen men har inte tänkt på om ljudet slutat.

Skriv gärna igen om ljudet har försvunnit nu när du bytt över bussningen, min är också dålig.
av marrol899
finnepower skrev:Hade liknade ljud på min förra bil o då va de urtrampningslagret som lät från kopplingen.

Långt har bilen gått??
Den har gått 14800 mil. Vad kostade det att byta urtrampningslagert?
Användarvisningsbild
av iaken
marrol899 skrev:
finnepower skrev:Hade liknade ljud på min förra bil o då va de urtrampningslagret som lät från kopplingen.

Långt har bilen gått??
Den har gått 14800 mil. Vad kostade det att byta urtrampningslagert?
Om du ändå ska dit kan du ju byta kopplingsdetaljer. riktpris ca 11500. 6000-6500 är arbetskostnad.
av finnepower
Uttrampningslagret är inte så dyrt utan själva arbetet. växellådan måste ner för att byta lagret. O då passar man ju på o byta lameller o tryckplatta samtidigt.

Men de är ju bara ett skönhetsfel, jag körde på som vanligt o struntade i ljudet. Frågan är ju om de är värt att lägga ut dom pengarna pga oljudet?
av marrol899
finnepower skrev:Uttrampningslagret är inte så dyrt utan själva arbetet. växellådan måste ner för att byta lagret. O då passar man ju på o byta lameller o tryckplatta samtidigt.

Men de är ju bara ett skönhetsfel, jag körde på som vanligt o struntade i ljudet. Frågan är ju om de är värt att lägga ut dom pengarna pga oljudet?
Jo är det som du och volvo meken säger att det är ett skönthets fel så är det ju inga problem. Men det är inte så roligt att ha köpt en ny begagnad bil och haft den ca en månad och det börjar "gnissla/skrika" om den. Man kanske kan komma överäns om något typ att man betalar hälften var eller något! Får se vad som händer
av MIR
Min V70 skrek när jag startade bara när kopplingen var uppsläppt. Fick samma diagnos och brydde mig inte om att kolla verkstan.
Men i fredags så gav kopplingen upp helt och gick ner i golvet. Bilen ska in på verkstan nu. Jag tror skillnaden mellan skönhetsfel och defekt del är ganska liten. Min bil skrek snarare än gnisslade. Ett skrikande ljud tyder väl ändå på att nåt är fel. Men eftersom det bara var nån gång då och då så...

Som tur var så var frugan inte så långt hemifrån när det hände.

Ska man byta packboxar också eller var det bara på den gamla motorn i 850?
Felkod

Vad ska där vara kopplat? Där ska ju i[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]