Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av _joheen_
hej , jag har en volvo 740 - 86 med b230E när jag öppnar oljepåfyllningslocket ser jag att det är som vit grädde på insidan, och befarar då att det är vatten i motorn , tror ni att det är kondensvatten , eller är de nå allvarligare ? , motorn går som en klocka och ryker knappt vad kan vara problemet tror ni ? :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tror du har det som kallas kallslam.
Kör du många korta streckor så motorn inte blir varm?
Kör ordentligt någon gång emellanåt så motorn blir riktigt varm så kommer det att koka bort. Inget att oroa sig för. :D
av Kena
Japp, ge henne en rejäl omgång så kommer vattnet att förångas, ett oljebyte kanske inte skadar heller.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om du kör många korta sträckor så skulle iallafall jag rekomendera minst 2 olje och filterbyten per år.
av _joheen_
okej , ja bilen körs mycket korta sträckor bara några gånger i veckan , ska byta olja å filter nu i veckan å hoppas allt blir bra, hoppas de inte är en spricka i toppen bara men tror inte de för det försvinner igen vatten ur expansionskärlet :D tack för svaren
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nej, spricka i toppen skulle jag inte tro du har. :D
av _joheen_
okej nej tror inte jag heller för förra veckan minns jag att jag åkte en lite längre tur än valnigt, å då var de borta när jag kom hem ,, men nu den här veckan har de blivit lite små turer, och då har de kommit tillbaka igen
Användarvisningsbild
av Fluffen
Vad är det för olja du kör på och när bytte du senast?
av _joheen_
Ingen aning faktiskt , jag köpte bilen för 2 veckor sen, men när jag köpte den va oljenivån dålig så jag fyllde på med statiololja så länge, men jag ska byta olja och filter den här veckan
Användarvisningsbild
av Fluffen
Agrol Nova är en bra och billig halvsyntet.

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]