NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dennisen
Om man ser till enbart körmiljö, hur stor skillnad är det med laminerade rutor i en V50? Ljudnivåskillnad, är den stor?
Lilla stereon, är den kass? Bör man uppgradera iallafall ett snäpp eller klarar man sig om man inte är någon umpa-bumpafanatiker? :-)
Användarvisningsbild
av Appel
Helt klart upplever jag att bilen går tystare med laminerade rutor, samt att det blir ett lite annorlunda ljud när man stänger dörrarna, som att det skulle vara lite "solidare", men det kan lika gärna var inbillning.

Jag har haft en V50 utan laminerade rutor och min nuvarande har laminerade rutor. Den är dock på plåt & lackverkstad just nu och jag kör en V50 utan laminerade rutor och det känns som lite "tunnare" ljud vid dörrstängning...

Om du inte bara kommer att lyssna på P1 på söndagar så bör du uppgradera stereon till minst High Performance, dom tusenlapparna är det värt alla gånger då ljudupplevelsen blir mycket bättre. Själv har jag Premium Sound, men är tveksam om det är lika prisvärt i jämförelse med High Performance.
av rickardrules
Min erfarenhet är inte samma, grundstereon Performance duger för oss som inte vill spränga öronen av oss. Du kan säkert få lyssna på dem olika stereo paketen på bilia för att skapa din egen uppfattning. Jag anser det ej värt 5000:- extra för det.
av Dennisen
Snabba svar som vanligt, tackar tackar! Lite nytt att tänka på..:-)
av dali
När det gäller stereo så är High Performance att rekommendera. Jag har Performance (standardstereon) och den är inte mycket att hänga i julgranen. Att uppgradera till High Performance i efterhand kostar runt 15.000 och det går inte att slänga in en "vanlig" stereo heller.
av Dennisen
Jaha, då bestämde jag mig och "efterbeställde" 3 saker:

* Laminerade rutor
* HP stereo
* Nyckelavslagning för krockkudde, passagerarsida

Så mycket lulllull, så lite pengar :-)

Tack för svar!

mvh Dennis
Användarvisningsbild
av Appel
rickardrules skrev:Min erfarenhet är inte samma, grundstereon Performance duger för oss som inte vill spränga öronen av oss. Du kan säkert få lyssna på dem olika stereo paketen på bilia för att skapa din egen uppfattning. Jag anser det ej värt 5000:- extra för det.
Det här är ju subjektiva åsikter så det finns inget rätt eller fel. Men jag menar inte att man skall uppgradera stereon för att kunna spela högre, bara för att få ett bättre ljud som inte låter "burkigt".

Det är som Dali säger, att ångra sig i efterhand, det blir dyrt. Har man möjlighet att provlyssna så är det absolute bäst med tanke på att vi har olika referensramar.

Nu spelar det ingen större roll för Dennisen som har bestämt sig, men för andra så vet jag att det finns många "gamla" trådar om vilken stereo man skall/bör välja.
Användarvisningsbild
av Kostas
dali skrev:När det gäller stereo så är High Performance att rekommendera. Jag har Performance (standardstereon) och den är inte mycket att hänga i julgranen. Att uppgradera till High Performance i efterhand kostar runt 15.000 och det går inte att slänga in en "vanlig" stereo heller.
Hur kan det kosta SÅ mycket. Jag tror dig alltså men jag är nyfiken på vad det är för grejor som är så dyra. Vad är det som skiljer egentligen mellan enklaste o high performance? Har någon även koll på effekttålighet på högtalarna etc så kan det vara intressant läsning
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
High performance är ju 4 x 40 W och du har ju separata högtalare för diskant. Sen har jag slängt i en baslåda i skuffen också för ytterliggare 5 papp som ger helt grymmt ljud.

Premium sound 08- har ju 5 x 130W med separata högtalare för diskant mellan och bas register. Det paketet skulle jag lätt vilja höra..
Användarvisningsbild
av Appel
FiddeUBC skrev:High performance är ju 4 x 40 W och du har ju separata högtalare för diskant. Sen har jag slängt i en baslåda i skuffen också för ytterliggare 5 papp som ger helt grymmt ljud.

Premium sound 08- har ju 5 x 130W med separata högtalare för diskant mellan och bas register. Det paketet skulle jag lätt vilja höra..
Jo det låter både mycket och bra, full volym är nästan så att öronen ramlar av... :D.

Men jag saknar att det inte går att komplettera med basdunk för det där "sista" trycket, men om det hade funnits att komplettera med så får man nog vara glad att man har laminerade rutor!!
Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.

Skumt fel b230ft

Kontrollerades skevheten på toppen, alternat[…]

Hög tjuvström/kortslutning V50

Diodbryggan i generatorn? Blir den varm med n&aum[…]