Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ParkaKungen
#145229
Sitter i valet och kvalet vilken S80 jag skall köpa.
S80 T6 Executive -01
eller
S80 D5 buisness -03.
Priset är ungefär lika.
T6 har gått 11000 mil och dieseln 14500mil.
Båda automatare.
Båda verkar i mycket bra skick, och servade enligt boken.
Det som får mig att luta åt dieseln är givetvis bränsleförbrukningen.
Hur mycket billigare blir dieseln milen? Blir det 5-6kr som jag räknat med?
Det som lockar med Executive behöver väl jag inte prata om, vilken bil!!

Så nu frågar jag expertisen.
Är det något jag borde tänka på? Några fallgropar?
Och vad anser ni vara korrekt prisbild för dessa 2 modeller?
Kan tilläga att Executive säljes utav volvohandlare och D5 privat.
av matand12
#145299
Executive såklart - fullutrustad och gött drag i motorn.
Soppapengarna du sparar på å köra en halvtrött D5:a lägger du ändå på något annat onödigt...
av ParkaKungen
#145305
Men är D5 så seg?
Och vi har ju tänkt ha bilen ett tag.
Och andrahandsvärdet kanske blir större på en diesel som gått 35000mil istället för en T6 executive som gått lika långt?

Och sedan växellådan. Bytte inte volvo till en tillförlitligare låda -03? Har hört att det varit en del problem med lådan på de första årsmodellerna,eller det stämmer inte?
Användarvisningsbild
av greeeken
#145317
2 helt olika karaktär på bilarna.
Frågan är vad som blir ekonomiskt för dig
Hur lågnt kör du per år med mera med mera
av Dopping
#145321
Dieseln - självklart.

1. Nyare bil
2. Dagens oljesituation/priser pekar på cykelalternativ
3. Lägre reparationskostnader
4. Längre livslängd
5. Betydligt högre andrahandsvärde
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
#145365
om du kör långt dieseln men tänk på kulfaktor=0 ,skatt en gång i kvartalet, halv trött
kör du mindre köp t6:an hög kulfaktor de går nått djävulskt de här bilarna
minus är att räkna med 1,1l milen vid lugn körning ganska svår meckad o försäkringskostnad :(
av ParkaKungen
#145399
Kör cirka 2000 mil per år.

Är D5 så tråkig som de flesta säger? Att gamla 2,5D var seg är ju allmänt känt.
Men D5 har ju bättre vrid samt driker mindre.

Och hur var det med lådan?
Byte Volvo automatarna till nyare låda vid årsmodell -03?

Är jag helt fel ute om jag tror att D5 kostar 5-6kr minder per mil än T6 Executive?

Lutar åt D5 pga ekonomin.
Men visst är T6 Executive en jävligt nice bil. Vanliga T6 är fin men Executive är ju så flashigt man kan komma i en Volvo.
av tresfjord
#145433
Den som säger att D5 är slö är ute och seglar !!!!
för att få lite extra i den släng i en kcr box !!
bensin 31000kr skatt 2400kr ( T6)
diesel 14000kr skatt 6600kr (D5)

33400kr kontra 20600kr

För mig hade valet varit grymt enkelt räknar dieseln på 0,7/l mil
t6 kan du glömma att du kör under 1,4/l mil

mvh En som vet har haft båda modellerna men T6 an en mkt mkt kort period!!!!!!!
av ParkaKungen
#145439
För att göra beslutet ännu svårare så har jag nu hittat en T6 -99 med drygt 18000 mil på mätaren. Servad enligt bok men med 10ägare.
Det som lockar är att denendast kostar hälften av vad Executive och D5 gör.
Säljes utav bilhandlare. Vilka garantier ingår egentligen?
av Dopping
#145441
Volvohandlarna (verkstan) avrådde mig från att köpa T6 99:an av någon anledning som jag inte utforskade närmare eftersom det ändå inte var aktuellt.
Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]

AI haha, kan inte skilja på bilens olika bat[…]

ljudet av ett dött batteri?

Verkar ju kass i mina öron.