Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
Kan ju även tillägga för de som inte tänkt på det....att när körkortet återkallas så nollställs också försäkringsåren. Dvs, helt plötsligt får du samma premie på bilförsäkringen som en 18-åring :)

Det är ett ganska tungt argument för att hålla hastigheten inom rimliga gränser. Kan bli dyrt annars i ökade premier - tänk vad surt att ha 15 skadefria år som förare, och sen plötsligt blir det nollat. Surt!
av anp
Barkbiten skrev:Kan ju även tillägga för de som inte tänkt på det....att när körkortet återkallas så nollställs också försäkringsåren. Dvs, helt plötsligt får du samma premie på bilförsäkringen som en 18-åring :)

Det är ett ganska tungt argument för att hålla hastigheten inom rimliga gränser. Kan bli dyrt annars i ökade premier - tänk vad surt att ha 15 skadefria år som förare, och sen plötsligt blir det nollat. Surt!
Och att man inte får vara handledare till någon som övningskör.

Märkligt att man efter ex,vis 15-20 års prickfritt körande, plötsligt klassas som olämplig som handledare p.g.a en simpel fortkörning med körkortsåterkallning.
Användarvisningsbild
av Brainy
Barkbiten skrev:Kan ju även tillägga för de som inte tänkt på det....att när körkortet återkallas så nollställs också försäkringsåren. Dvs, helt plötsligt får du samma premie på bilförsäkringen som en 18-åring :)

Det låter ju orimligt iom att en 25-åring med nytaget körkort får lägre premie än en 18-åring med nytaget körkort ;)

Så jag utgår ifrån att du menar att premien blir som att jag precis tagit körkortet... Så jag ringde till trygg hansa och frågade, indragningar som är kortare än 1år påverkar inte premien alls, längre indragning än så gör att de tillgodoräknade körkortsåren stryks. Du ska göra en hejdundrande fortkörning för att bli av med lappen längre än ett år...

Vad säger du nu? ;)

Sen glömde jag att fråga men jag har för mig att skadebonus 9 är max???

mvh
Anders
Senast redigerad av 2 Brainy, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Brainy
X3MMAN skrev:
Brainded skrev:
Phantom skrev:Det kan krävas mindre överträdelser för att de ska kunna ta körkortet under prövotiden, beroende på den snälle konstapeln och andra omständigheter...
Näe... däremot så blir en ev. indragning längre.

/Anders
Samma regler gäller under prövotiden som för alla andra, skilnaden ligger i att man inte får tillbaka körkortet utan man måste ta ett nytt.
Förlåt det var så jag menade, skrev innan jag tänkte. "en ev. indragning värre" skulle jag skriva :)
Bra att du rättade mig.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av uno83
Brainded skrev:

Det låter ju orimligt iom att en 25-åring med nytaget körkort får lägre premie än en 18-åring med nytaget körkort ;)

Så jag utgår ifrån att du menar att premien blir som att jag precis tagit körkortet... Så jag ringde till trygg hansa och frågade, indragningar som är kortare än 1år påverkar inte premien alls, längre indragning än så gör att de tillgodoräknade körkortsåren stryks. Du ska göra en hejdundrande fortkörning för att bli av med lappen längre än ett år...

Vad säger du nu? ;)

Sen glömde jag att fråga men jag har för mig att skadebonus 9 är max???

mvh
Anders
Precis, ålder gör dessutom mer för premien än antalet år med körkort, iaf i den åldern.
Användarvisningsbild
av Barkbiten

Vad säger du nu? ;)

Sen glömde jag att fråga men jag har för mig att skadebonus 9 är max??? mvh
Anders

Som vanligt med försäkringar är allt ofta luddigt - åtminstone fram till den dagen då du behöver försäkringen, för då plötsligt är ingenting luddigt längre. Då är allt helt glasklart av någon anledning :)

Men det skiljer från olika försäkringsbolag vad som gäller i olika fall.

Volvia har tex inget som är kopplat till hur länge du haft körkort, de bryr sig endast om hur gammal du är, eller var du bor osv.

Men talar du med Länsförsäkringar så meddelar de att bonusen påverkas av hur länge du haft körkort. En person som fått körkort i år har 20% bonus medan en person som fått körkort tex 1995 har full bonus på 75%. Det är ganska stor skillnad! Och Länsförsäkringar är dessutom ett av de vanligare förekommande försäkringsbolagen.

Däremot har de en klausul som gör gällande att Du måste vara av med kortet minst 3 månader för att det ska räknas som noll igen. Detta är dock lite luddigt. Och det gäller bara om du köper en ny bil eller en till bil, alltså när du tecknar en ny försäkring eller en ytterligare försäkring. Hur det ser ut med alla andra bolag vet jag inte, men det kanske någon annan här på forumet har möjlighet att luska i?
Användarvisningsbild
av Loner
Barkbiten skrev: Däremot har de en klausul som gör gällande att Du måste vara av med kortet minst 3 månader för att det ska räknas som noll igen. Detta är dock lite luddigt. Och det gäller bara om du köper en ny bil eller en till bil, alltså när du tecknar en ny försäkring eller en ytterligare försäkring. Hur det ser ut med alla andra bolag vet jag inte, men det kanske någon annan här på forumet har möjlighet att luska i?
Du verkar påläst på LF...
Hur är det med livlina vid 20 skadefria år, gäller den även för förlorat körkort?

/L
Användarvisningsbild
av Loner
Brainded skrev:Loner: Livlina?
Lite OT, men om du har 20 skadefria år, och råkar orsaka en skada så står du kvar på 20 skadefria år första gången, har du 19 och är vållande så åker du ju ner på 0 direkt.

/L
Mjukvarustrul XC60 2026

Ett tips är att kolla på integritetsins[…]

Balans ljudsystem

Det är ju en mjukvarugrej, inte kopplat till […]

Men i fallet med pluginhybrider så skulle[…]

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativs[…]