Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: Volvo S80 2.0T 163hk

Tänkte höra vad ni tror om följande:

Jag har haft problem länge med abs-styrenheten och abs-pumpen. För ett bra tag sedan skrev jag en tråd (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=) där min bil strulade med abs:en. Detta löste jag tack vare hjälp från denna sida. Grejen är att jag bröt isär abs-styrenheten helt i onödan, det som visade sig vara felet var kontakterna som glappade. Med hjälp av tejp, 556 och kattstrypare var saken löst, trodde jag.

Nu i våras dök ett annat fel upp, efter att jag varit på volvo och läst av datorn fick jag veta att det nu istället var abs-pumpen som spökade. Du kan läsa om detta händelseförloppet här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=

Först var detta problem bara temporärt men nu är det konstant. Vad jag själv tror så är det abs-styrenheten som strular igen, tack vare att jag själv bröt upp den för något år sedan. Upptäckte dessutom att det runnit bromsvätska mellan abs-pumpen och abs-styrenheten efter att det inte riktigt har slutit tätt. Då jag bröt upp den kan det ju vara så att det har kommit in fukt och dylikt på kretskortet i abs-styrenheten?

Vad tror ni? Har ni någon teori eller i allafall en konspiration? :?:

ps. Till saken hör att datorn strular med ett flertal grejer, bland hänger sig SWM-enheten (Steering wheel module) ibland, helt oregelbundet. Detta släpper dock om jag drar ur säkringen och sätter i den igen. ds
angrah skrev:Bil: Volvo S80 2.0T 163hk

Jag har haft problem länge med abs-styrenheten och abs-pumpen. För ett bra tag sedan skrev jag en tråd (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=) där min bil strulade med abs:en. Detta löste jag tack vare hjälp från denna sida. Grejen är att jag bröt isär abs-styrenheten helt i onödan, det som visade sig vara felet var kontakterna som glappade. Med hjälp av tejp, 556 och kattstrypare var saken löst, trodde jag.

Nu i våras dök ett annat fel upp, efter att jag varit på volvo och läst av datorn fick jag veta att det nu istället var abs-pumpen som spökade. Du kan läsa om detta händelseförloppet här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=

Först var detta problem bara temporärt men nu är det konstant. Vad jag själv tror så är det abs-styrenheten som strular igen, tack vare att jag själv bröt upp den för något år sedan. Upptäckte dessutom att det runnit bromsvätska mellan abs-pumpen och abs-styrenheten efter att det inte riktigt har slutit tätt. Då jag bröt upp den kan det ju vara så att det har kommit in fukt och dylikt på kretskortet i abs-styrenheten?

ps. Till saken hör att datorn strular med ett flertal grejer, bland hänger sig SWM-enheten (Steering wheel module) ibland, helt oregelbundet. Detta släpper dock om jag drar ur säkringen och sätter i den igen. ds

Hade nog sålt bilen pm jag var du.
Men har du öppnat upp ABS enheten och kollat att allt ser bra ut där, inga taskiga lödningar o så
Eller kollat om det kommit in fukt som du misstänker.
Börja med det och gå vidare därifrån då.
greeeken skrev:
angrah skrev:Bil: Volvo S80 2.0T 163hk

Hade nog sålt bilen pm jag var du.
Men har du öppnat upp ABS enheten och kollat att allt ser bra ut där, inga taskiga lödningar o så
Eller kollat om det kommit in fukt som du misstänker.
Börja med det och gå vidare därifrån då.
Jag har kollat så gott det går. Vet ju för övrigt att kretskort är känsliga saker, minsta lilla fuktpartikel kan pajja alltsammans. Inget tecken på fukt eller trasiga grejer. Funderar över om datorn visar fel på abs-pumpen om det i själva verket är abs-styrenheten?
av Mbil
Har du möjlighet att låna en styrenhet från en annan bil och testa den i din, är allt ok med annan styrenhet så är det bara att byta den.
av angrah
Självklart hade jag testat men nu är det så att jag måste köpa en begagnad abs-styrenhet som går på 2500:- på skroten. Funderar bara över om datorn kan ge felsignal på abs-pumpen när det i själva verket är fel på styrenheten? /Nils
Användarvisningsbild
av greeeken
Vad säger felsökningen hos volvo?
av Pelle
Det brukar vara lödningarna som släpper så att bara "fixa" med 556 och "kattstrypare" är ingen permanent lagning. Du har sannolikt kvar samma ursprungsfel (Defekta lödningar). Innan du låtit någon löda om detta kan i princip vilket som helst felmeddelande dyka upp eftersom felet i vissa fall gör att CAN bussen får frispel.

Rekommenderar att du låter någon elektronikkunnig löda om din enhet innan då börjar köpa en massa delar.
av olson
Pelle skrev:"kattstrypare"
:shock: Vad är det ?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
olson skrev:
Pelle skrev:"kattstrypare"
:shock: Vad är det ?
Även kallat buntband

Bild

:lol:

/Kalle
av matand12
Har en pump till dig om du är intresserad...
Låscylinder

Nyckeln går in i låscylinder men det g[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]

Felkod

Hej alla. Nybliven v70 97 ägare. Lambda lampa[…]

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]