Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Då jag extraknäckte på posten när jag studerade så fick jag den stora äran att framföra detta fordon som är postens flaggskepp :wink:

Jag tyckte det var en helt ok bil med bra lastförmåga. De brukar väl vara rätt billiga så det är mycket bil för pengarna. Kanske ingen långfärdsbil men en praktisk bil för hantverkare eller andra som vill ha lite extra lastutrymme.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tråkig och plastig kan man sammanfatta den. :lol:
Skruvade i några sånna när jag jobbade i en nissanverkstad. :)
Men till det priset så kan man väl inte förvänta sig så mycket heller.
av anp
Bromsdetaljer verkar ha osedvanligt kort livslängd. Vi har bytt belägg 2-3 gånger, och bromsskivor 1 gång på lite drygt 7000 mil, på vår firmabil. ( tidig årsmodell )
Kör mest kortare sträckor, med i mitt tycke få och mjuka inbromsningar.
Takantennen, eller antennfoten snarare, verkar vara av usel kvalitet också.
Bytt 2 sådana och ett antal antenner då de ärgar sönder, och svårligen kan återmonteras efter att ha lossats ex,vis inför automattvätt.
( skitdetalj förvisso, men nog så störande )

Undvik att köpa en Gul bil, såvida du inte vill misstas för att jobba åt posten.
Fast å andra sidan får du träffa många nya bekanta...

För förare över 180cm är körställningen tröttsam i längden, då stolen är för upprätt och pedalerna för nära stolen.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Vi har två stycken Kangoo 1,9D på jobbet. Dom är förvånansvärt stryktåliga, iaf dom två vi har. Dom går i stort sett bara korta sträckor 10-30ggr / dag kanske, sen är det väl inte alla som kör dom som om det vore deras privata bilar.
Eftersom det är en Renault så trodde jag allvarligt att dom skulle ha gett upp för länge sedan i den miljö och de förhållanden dom lever i (järnverksmiljö). Dom vi har är med skåp, du kanske vill ha med baksäte?

Vad gäller utrustning så har dom CD/radio med fjärr och hållare för saftblandare :)

Som första bil skulle jag nog aldrig kunna tänka mig en Kangoo då den har rätt så usel komfort på landsväg, men som andra bil är den perfekt.
Användarvisningsbild
av Funk
Dom är en plåga att framföra fortare än 80km/h p.g.a bullret... oavsett om det är last- eller familjeversionen..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Lilja
Beror som andra sagt på var man ska köra. Snabbare än 80-90 är inte särskilt bekvämt men i stan och på mindre landsvägar tycker jag man får väldigt mycket bil för pengarna. Den kangoon vi har på jobb är så fruktansvärt misshandlad att en 240 hade gett upp för länge sen, men den rullar fortfarande.
av Noodles
Intressant tråd, jag funderar på en Kangoo som andra bil, köra byggmaterial samt hästföda/halm/spån osv..

Är det nån radikal skillnad mellan de äldre -03 och de nyare 04 och framåt?

Är det 12000mil eller 4år som gäller för kamremmen?
Är det samma mil/år för dieselvarianten?

Visst är de bara Kangoon (inte Partner eller Berlingo) som kan ha girafflucka!?
av ludds
Har en kängru -01 som arbetsbil. Jag avskyr den, de ÄNDA som är bra med bilen, är att den håller för allt, grymt stryktålig.

Annars skit, vägbuller nivån är inte acceptabel, antennen går lätt sönder. Centrallåsen strular jämt, Bromsarna är bra, men inte så långlivade.

Men som sagt, håller för de mesta :)

vh
Användarvisningsbild
av Brainy
Hade dieseln som firmabilar...

Så länge den inte ska vara något landsvägslok och inte dra släpvagn så duger dom fint. Försöka dra en släpvagn med lite vikt är en omöjlighet... en kollega fick stanna och lasta av delar av lasten för att bilen inte klarade en inte allt för brant uppförsbacke...

mvh
Anders

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]

Det tar mycket längre tid än ”n&[…]