Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zebmag
Hej! Var just och tog felkoder på min 850 glt -92, då jag tycker att den drar en jävla massa soppa (1,6l/milen i stan). Fick fram dessa och undrar om någon av dessa kan vara orsaken och vad de betyder.

Sockel A1 Automatlåda

1-1-4 Programväljaren kortsluten till batterispänning eller öppen krets

Sockel A2 Bränslesystem

1-1-1 Inget fel upptäckt.

Sockel A3 ABS och Antispinn (TRACS)

4-4-4 Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler (vad innebär det??)

Sockel A5 TCU

INGA BLINK ALLS ???

Sockel A6 Tändsystem

1-3-1 Impulsgivarsignal saknas.

Sockel A7 Kombi instrument

1-1-1 Inga fel upptäckt

Sockel B1 ECC

INGA SIGNALER ALLS

Sockel B2 Farthållare

1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35km/h eller ingen hastighetssignal.

Sockel B5 SRS

INGA SIGNALER ALLS

Sockel B6 Elman. stol

INGA SIGNALER ALLS

Varför kommer det inga signaler alls på vissa socklar? Och vad betyder alla dessa felkoder? Mycket tacksam för svar.

/ Glad 850 amatör
av zebmag
Ingen med ork att hjälpa mig?
av catoo
Kan desvärre inte hjälpa dig. Men har en fråga, hur/vart fixar man avläsning? O vad kan det kosta???
av catoo
en volvo 850 glt från 1993, en silverpil som närmar sig de 20 (tusen milen)
av *pettson*
Jadu.. att ingen hjälper dej är väl för att några rader över där du nu postat denna tråden så står din hjälp..?
Att du inte får signal i alla uttagen beror garanterat på att du inte har all utrustning? Det är alltså inte bemannat i alla uttagen. Varör skulle du få signal från t.ex elbaksäte och elmanövrerade stolar om du inte har det? osv..
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2941
av zebmag
Nu tror jag alla missförstår mig! Jag har redan gjort en felkods avläsning och fått fram följande fel:
Sockel A1 Automatlåda

4-4-4 Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler

Sockel A6 Tändsystem

Sockel B2 Farthållare
Nu är det så att jag inte är nån expert och inte riktigt fattar vad dessa förklaringar till felkoder innebär i praktiken, och undrar om någon skulle kunna avsätta lite tid och förklara dessa för mig.

De problem jag upplever med bilen i dagsläget är att den drar väldigt mycket bensin (1,5-1,6l/milen i stan), och undrar därför om någon av dessa felkoder kan ha med det att göra??

Bilen är en Volov 854 GLT 2,5 20v -92 med automatlåda.
Användarvisningsbild
av Phantom
En liten hjälp kan jag ge angående:
Sockel B2 Farthållare
Detta får du för bilen står stilla och inte kommer över angiven hastighet, så där är inget fel...
Har du sökt på forumet angående de andra felkoderna? De flesta felkoder finns i olika trådar med hjälp...
av *pettson*
zebmag skrev:Nu tror jag alla missförstår mig! Jag har redan gjort en felkods avläsning och fått fram följande fel:
Sockel A1 Automatlåda

4-4-4 Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler

Sockel A6 Tändsystem

Sockel B2 Farthållare
Nu är det så att jag inte är nån expert och inte riktigt fattar vad dessa förklaringar till felkoder innebär i praktiken, och undrar om någon skulle kunna avsätta lite tid och förklara dessa för mig.

De problem jag upplever med bilen i dagsläget är att den drar väldigt mycket bensin (1,5-1,6l/milen i stan), och undrar därför om någon av dessa felkoder kan ha med det att göra??

Bilen är en Volov 854 GLT 2,5 20v -92 med automatlåda.
Om jag hade varit du.. det är jag inte nu men ponera tanken om det..
Då hade jag raderat varenda felkod. Sen hade jag brytt mej om dom som återkom om en vecka.. Detta eftersom många reparerar bilar men dom återställer inte koderna. Det gör att du kan, om du har otur.. jaga flera fel som redan är repararerade.
Av alla dessa koder du har kanske 1-3 återkommer.
Vad gäller förbrukningen så stämmer den ganska bra ändå.. runt milen landsväg och runt 1,5 i stan du får ju tänka på att även om du står i kö tar motorn bensin. Den bensinen höjer ju vad som går åt per mil. Det finns naturligvis säkert lite att hämta i förbrukning genom att ha den välservad och genom att vara mjuk i foten.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!