Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Besiktningsmannen (grinig typ som var ute att hitta fel)) skakade bilen (745/90)19 ggr (räknade!)när framhjulen var upphissad,sa att det är glapp spindelled,men det var ytterst lite! Jag tackade hela tiden för "råd och tips!).Bilen blev,tack och lov, godkänd.Men glapp brukar bli värre,var på verkstan där killen sa till mig medan bilen och framhjulen var upphissade:"Du kastar dina pengar i sjön,absolut ingen fel på spindelled,känn själv",hjulen rörde sig ingenting.Men killen sa att det är ytterst lite glapp i styrled vänster,men jag bytte både sidorna för ett år sen.Elektroniska och elfel kan vara delade åsikter om.men blev minst sagt konfunderad när det gäller spindel- och styrled.Vad ska jag tro på?
av *pettson*
bilman skrev:Besiktningsmannen (grinig typ som var ute att hitta fel)) skakade bilen (745/90)19 ggr (räknade!)när framhjulen var upphissad,sa att det är glapp spindelled,men det var ytterst lite! Jag tackade hela tiden för "råd och tips!).Bilen blev,tack och lov, godkänd.Men glapp brukar bli värre,var på verkstan där killen sa till mig medan bilen och framhjulen var upphissade:"Du kastar dina pengar i sjön,absolut ingen fel på spindelled,känn själv",hjulen rörde sig ingenting.Men killen sa att det är ytterst lite glapp i styrled vänster,men jag bytte både sidorna för ett år sen.Elektroniska och elfel kan vara delade åsikter om.men blev minst sagt konfunderad när det gäller spindel- och styrled.Vad ska jag tro på?
jag tror besiktningen skakade bilen belastad.. och att verkstan testade upphissad.. bilen slits i belastat läge.. och bilprovningen lär ha rätt..
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av enpc
Om jag vore dig skulle jag fortsätta köra tills att det "eventuella glappet" blev värre så att du vid körning märker av det eller på kommande besiktning. För det kan dröja det
av bilman
Tackar för svar! Lutar åt enpc´s förslag.Men förstår inte riktigt *pettson* svar.Framhjulen måste väl vara upphissade när man testar glapp?Manuellt sätter man höger hand högst upp på däcket (kl.12),vänster hand längst ner (kl.6) och ruskar,eller? Hur märker man att glappet är värre medan man kör,alltså utan att hissa bilen?
Användarvisningsbild
av enpc
Jag lyfter iaf upp framvagnen när jag ska kontrollera ev glapp. Brukar kännas direkt om någon led är lite glapp och det hörs även ibland. Ger man fullt rattutslag samtidigt så är det lättare att se vilken led eller bussning som är slut eller damask. Hur som helst det har funkat för mig genom åren. :D
av ramviksrille
ena handen mellan styrled och fjäderben (upptill) och andra handen mittemot nedtill. Och inte rycka och slita som en del utan snarare trycka och dra bestämt.

Det finns glapp man bara känner på det sättet (och inte på skakplatta), iaf på min gamla 850-94. På den bilen hade jag förövrigt en spindelled som gick från inget glapp vare sig på skakplatta eller för hand till helt slut på tre månader. Trot om ni vill...

Med skakplattan ser man annars mer än de flesta gör för hand, därmed inte sagt att en led behöver vara slut för det.

Jag körde inte som en biltjuv heller. Kan ju va bra att veta för alla som tror att allt håller hur länge som helst. Det var en volvoled och den hade suttit kanske 15000 mil innan detta. Förmodligen blev det nåt hål i gummit så kulan blev utan smörjning, syntes dock inget.

Jag känner till en framvagngskakning på bilprovningen på 8 minuter, ja åtta minuter. Nu var och är han ju ett pucko, men det kunde ni ju räkna ut själva.
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]