Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lars N
Vi är lite sugna på Volvo 2.9 från tidigt 2000-tal. Lite fundersam är jag på bränsleförbrukningen. En hel del körning i småstadsmiljö blir det.
Har försökt hitta något i forumet men utan att lyckas.

Någon kan dela med sig av erfarenheter?
Hur är den att dra 1500 kg husvagn med?
av sm5ugh
Lars N skrev:Vi är lite sugna på Volvo 2.9 från tidigt 2000-tal. Lite fundersam är jag på bränsleförbrukningen. En hel del körning i småstadsmiljö blir det.
Har försökt hitta något i forumet men utan att lyckas.

Någon kan dela med sig av erfarenheter?
Hur är den att dra 1500 kg husvagn med?
Tjena!

Jag har haft en S80 2,9 -99 i min ägo i c:a 3 mån...och jag är rätt så nöjd med den! Den har haft de vanliga felen som de första S80 hade - fel på elhissar, centrallås, bromsar...men det har åtgärdats av Volvo i Motala!

Min drar litern i stan...snittade 0,88 med farthållaren i konstant på 125 km/h mellan Mjölby och Helsingborg och tillbaka (c:a 80 mil) nu i helgen...drar 1,2 - 1,5 med en 1700 kg husvagn bakom (hastighet mellan 85-100 km/h)....helt OK, tycker jag! :)
av Lars N
Tack för ditt svar! Verkar bra tycker jag.
av sm5ugh
Lars N skrev:Tack för ditt svar! Verkar bra tycker jag.
Det är en rätt så hyffad bil! Men det man kan sakna är att det faktiskt inte är det bottendraget som det kanske borde vara i en 6:a! Den "vaknar inte" förren över 3000 rpm! :???: Men enligt min mekaniker så är det så dessa motorer är...därför ersattes de rätt så snart av T5 istället!

Kolla över så att den accelererar ordentligt och jämnt...annars kan det vara fel på gaspjället! De orginalmonterade är i princip kass! Sen är det bara att kolla över rent allmänt, men ett par extra tittar på "lull-lullet" - elhissarna, centrallåsen...

Lycka till!
Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]