Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
#139883
Tjena

Har kollat lite bil för att hitta en ny avlösare för min s60. Först tänkte jag på ny v70II eller s80 men jag tycker där är bra begagnadpriser på v70r som ju har den underbara 5:a turbo som Ford tydligen inte tycker skall vara i nya Volvo med högtrycksturbo.

Fråga:
- Är där någon som har erfarenhet med bsrab's mapning för r-modeller. Man kan tydligen få 354 hk. Går detta för lådan och axlar, awd osv.?

- Eller tycker ni där har r-modeller att 300 hk räcker?

- Hur är det med momentet? Är lite tröt på min t5 iblannd när den skall varva 1000 till innan rycket kommer.

- Helförsäkring på en sån? Min t5 kostar 8800 sek pr. år.

VH EjS
av Joppe_S60
#139949
Har testat V70R med manuell och BSR's trim och den går som tåget. Enormt bra tryck för att vara en "familjekärra". Superkul !
av pelle d5
#140743
Hallå
Jag har en V70R -04 aut, som jag uppdaterat med BSR til 354 hk.
Är helnöjd, stor skillnad mot original. Räkna inte med lägre förbrukning..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#140822
pelle d5 skrev:Hallå
Jag har en V70R -04 aut, som jag uppdaterat med BSR til 354 hk.
Är helnöjd, stor skillnad mot original. Räkna inte med lägre förbrukning..
Hur är det med begränsningen i lådan? Finns den kvar efter uppdateringen också? Tänkte på om man märker stor skillnad från 0 när man "stampar", eller om det bara märks uppe i fart.
Användarvisningsbild
av Funk
#140871
Så här skriver ipdusa om deras (TME/MTE:s) mjukvara till R-bilar:
Special notes for S60R and V70R owners:

We have a few options for R owners to consider. Torque limiting on S60R and V70R Geartonic models. (auto trans) 2004-05 S60R and V70R models with Geartronic automatic transmissions are torque limited to 250lbs/ft of torque in 1st and 2nd gear. This severely reduces the standing start performance and results in a 0-60 time that is almost two seconds slower than the manual transmission version. Two seconds may not sound like much, but at 60 mph it’s over eight car lengths. Our standard ECU upgrade for these models retains the torque limiting, so 0-60 performance is essentially stock, as our upgrades to the software for this model do not take effect until the car shifts into 3rd gear. At the urging of customers, we developed a non-torque limited version that provides full power in all gears. While testing the non restricted version, we recorded a 5.4 0-60 time, which is an improvement of 1.3 seconds. Huge. What’s the risk? Our Swedish partners at MTE that developed the upgrade have customers who have been aggressively running the this version for over 24 months without any problems, however, we don’t want to imply that it’s risk free. Therefore we require that you sign and return a simple waiver (indicating that you understand the potential risks) before we will install this software. Understand that a car manufacturer has to consider all the possible uses and abuses its products may be subject to and that is why there is torque limiting. It prevents overheating of the drivetrain under extreme conditions such as max GVW towing over mountain passes in the heat of summer, etc. The ECU upgrade with torque limiters removed is $895 or $395 if you already have Stage I.
/Thomas
Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]