Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av J00r
Hej, efter att varit borta över helgen och inte rört bilen något så börja halvljuset krångla (även instrumentbelysningen). Har varit lite symtom på något liknande innan då vänstra lampan gått på halveffekt ett tag, har som inte brytt mig om det så mkt förrens nu.

Problemet är när man har ljusomkopplaren i halv/helljus läge, inga framlampor lyser då inte heller instrumenthuset. På 0 och parkerings funkar både lampor och instrumenthus som vanligt förutom att 3ans säkring (aux lamps) går om man switchar till parkeringsljus, på 0an håller den bra.

Helljuset går att dutta med men det fastnar inte i läge utan det är endast ljustutan som funkar.

Jag har bytt huvudljusrelä(137), testat 3 olika ljusomkopplare. Letat efter kabelbrott(noga). Vet inte riktigt vart jag ska börja söka, har funkat klockrent tidigare. Alla lampor är hela och den laddar fint från generatorn.

Kan det vara så att glödtrådsvakten är trasig? Eller är det till och med så att det kan vara ett klassiskt jordfel? Vart isånnafall tycker jag kollat noga.

Tack på förhand /Jonas.
av J00r
Löste sig, var den stora kontakten (svart) under ratten som hade glappat isär.
Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samma[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]