Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har nu införskaffat ett par volvo original 16" plåtisar som min kära släde skall "prydas" av under årets kalla månader. Nu till min fundering: Kan jag använda samma bultar(volvo original) till mina plåtisar som jag har på mina aluminiumfälgar som sitter på resterande del av året? Har hört en del skräckhistorier om folk som använt samma och det har i vissa fall slutat med dyra verkstadsbesök då trumbromsar (NEJ! jag har inga trumbromsar, jag vet) tydligen slagits sönder. Så, någon som sitter på svaret får gärna skriva några rader. Gissar på att om man skruvar på hjulet och snurrar det när det fortfarande hänger i luften så hör man nog om det går eller inte, men kan jag få den informationen redan innan av någon med tidigare erfarenhet så kan man ju köpa nya bult före jag börjar:)
Användarvisningsbild
av #27
Du kan köra med samma bultar på plåt och alu (original bultar).
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Instämmer, har kört med original bultar i flera år och växlat mellan (fula) plåtfälgar och alu.

//
Micke
av sandberg
Har inte det här med om bulten är konisk eller "platt"? Kommer inte ihåg vad det ska vara, men den ena varianten funkar, men den andra funkar inte :)
av Djinn
Själv löste jag problemet på så sätt att jag tog alu-fälg även på vinterdäcken.
Blev typ 200 dyrare än att köpa fälgsidor till plåtfälgarna, så jag tyckte inte det var något att bråka om. Och om man dessutom måste köpa nya hjulbultar om man skall ha plåtfälg, så är ju alu-fälg en ren vinst.
Nu är ju problemet då istället att inte blanda ihop hjulen när det är samma fälgar på både sommar och vinterdäck :D
Användarvisningsbild
av Larse
Jag har separata uppsättningar med bultar till sommar(alu) och vinter(stål). Detta pga att jag inbillar mig att de små "grader" bultarna till stålfälgarna får på konan skulle göra små repor/skador i alufälgens kona och därmed ge upphov till mera oxidering etc. Nu är det lite inbillning av mig men så har jag gjort iaf.

En fråga också. Vilket åtdragningsmoment anväder ni på alu resp stålfälgar, tror jag drog alu till 140Nm.

// Larse
Användarvisningsbild
av K5054
Larse - jag satt just och läste i instruktionsboken. Där står det bara "drag åt med 140 nm", ingen skillnad gjordes på fälgtyp.
Användarvisningsbild
av Degnell
Djinn skrev:Själv löste jag problemet på så sätt att jag tog alu-fälg även på vinterdäcken.
Blev typ 200 dyrare än att köpa fälgsidor till plåtfälgarna, så jag tyckte inte det var något att bråka om. Och om man dessutom måste köpa nya hjulbultar om man skall ha plåtfälg, så är ju alu-fälg en ren vinst.
Nu är ju problemet då istället att inte blanda ihop hjulen när det är samma fälgar på både sommar och vinterdäck :D
Jag kan väl, utan att mena något illa, säga att detta inte gjorde mig ett dugg klokare. Nypriset må vara i samma klass, men begagnat skilljer de sig kraftigt. Jag gav 1200 kronor för 4 stycken 16" plåtisar med hjulsidor och varpå det satt 2 stycken däck med 5 mm mönsterdjup o lite halvslitna dubb på samt de andra två med 7-8 mm mönsterdjup och väldigt fina dubb på. Däcken var av märket pirelli om jag inte minns fel och resten var volvo original. Eftersom detta kom som en lite oväntad kostnad då jag trodde däcken jag fått med bilen vid försäljning skulle passa, men hade fel, hade jag inte lust att kasta ut mer än nödvändigt :)
Annars är väl, precis som du säger, alufälgar att föredra om man ändå ska handla nytt. Dock hade jag förmodligen inte valt samma. Variation förnöjer, som det heter. Men alla är vi olika, och tur är väl det :lol:
av Djinn
Orsaken till att fälgarna blev som de blev, var att de hade ett lager fälgar "över" som de monterade vinterdäck på.
Nu trodde jag att det skulle vara samma fälgar, men när jag hämtade däcken idag var det inte det. Kanske var tur.
Nu har jag istället fått det problemet att vinterdäcken har snyggare fälgar än sommardäcken...

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg