Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
har precis tagit steget över från bmw-familjen och köpt en importerad xc90 d5 2004. bilen går bra och jag kollade upp allt jag kunde kring historik mm. Efter att ha använt autopower.se vid behov är man tacksam att motsvarande finns för Volvo-entusiaster. BIlen går mycket bra och har låg förbrukning, ca 0,85 blandad körning. Jag är nu intresserad av att komplettera bilen med saknad utrustning. Tacksam om nån vänlig själ vill svara:

Stolsvärme. Volvohandlaren Rejmes personal verkade inte så kunniga. Kan någon svara på om det räcker med att köpa knapparna, eller om det behövs värmeelement etc? Hur ser man detta på bilen? I databas? Jag fick pris på 10 000 kr av Rejmes, men de kunde inte svara på om det var per st eller i sats om 2 säten (hupp!).

avtagbart drag. Tacksam för tips om vilken verkstad runt Örebro eller Stockholm som ni kan rekommendera. Har följt några trådar kring bestämmelser from 2005 i detta forum.

Parkeringssensor. Har följt tråd ang Biltemas grejor. Någon som monterar mot betalning? Örebro eller ev Stockholm.

Dieselvärmare eller kupévärmare: hur ser man om bilen är förberedd för dieselvärmaren? Ni som har eldriven kupévärmare, vilket märke och på vilken verkstad monterades den?

Mjukvara: Kan man i bilen se vilken version man har? Jag har RTI och "high performance" stereon med sub.

Bör väl nämna att bilen ursprungligen importerades från aukt Volvohandlare i Italien under 2006. Det har förmodligen påverkan på stolsvärme och dieselvärmare??

tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Brainy
Hej, välkommen till oss i volvofamiljen ;)

Det verkar vara olika med importbilarna om de har värmeelement eller ej, vissa har det och vissa har det inte och jag har inte lyckats komma på kriterierna för att ha det.

Kan du släppa lös ett hörn av klädseln och kika så är väl det enklaste sättet att se.

De priser jag hört om för att eftermontera i V70 inkl 2 uppsättningar värmelement, knapp, programvara osv är 3500-4000kr om du monterar själv + några hundringar för att låta verkstaden läsa in programvaran.

Ang. parkeringssensorerna så hör jag till en av dem som monterat på min bil och tyckte inte det var något större problem.
Vill du att någon ska montera dem åt dig så pm'a Matzen10 här på forumet, han har en kontakt på rejmes som om jag inte missminner mig monterade hans för en billig pening. Han kan säkerligen hjälpa dig med dragkrok osv med.

Jag är tveksam till om du behöver mjukvaruuppdatering för att elen till dragkroken ska fungera. Jag tror inte det! på V70 kom detta först 05 men på S40N och V50 redan 04 men det är ju även första modellåret för denna så det ter väl sig logiskt. Jag tror alltså inte att du behöver det utan att det räcker med att montera kroken och plugga in elen i kontaktstycket.

mvh
Anders
av stensbol
Köpte själve en löstagbar dragkrok på JB i Jönköping (2400.-) i nyskick
Den var inte svår att montera,det är färdiga markeringar på baksidan av höljet var den skall sågas ur.
Pluggade in elsatsen där bak.....klart.
av rsn_70
stensbol skrev:Köpte själve en löstagbar dragkrok på JB i Jönköping (2400.-) i nyskick
Den var inte svår att montera,det är färdiga markeringar på baksidan av höljet var den skall sågas ur.
Pluggade in elsatsen där bak.....klart.
...Tack för tipset. Vad är JB? Bilskrot?
av stensbol
Jönköpings Bildemontering,kolla i bildelsbasen.se eller ring dem
mkt trevliga och hjälpsamma.kan säker tipsa dig om stolsvärmen också.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]