NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av psycho4fun
Hej,

Då var det dags att ge mitt bidrag till statistiken ..

Var ute och åkte i helgen och råkade ut för något olustigt.
Vid urkoppling (ned trampning av kopplings pedal) går något sönder.
Det låter ungefär som att en fjäder går av någonstans i pedalställs-regionen (kanske högre upp, väldigt svårt att avgöra) .. och efter det
är kopplingen inte sig lik. :(

Känslan i pedalen är numera väldigt lätt-trampad och om man trampar flera gånger (pumpar) så blir pedalen segare och segare ...

Dragläget är som tur är helt oförändrat.

Frågan är självklart: Vad har gått sönder?

Bilen är en V50, 2.4i, 2005 med 5100mil på mätaren.
av Calvin
På den bilen tror jag att det sitter två fjädrar på kopplingspedalen.

Om pedalen är lättare att trycka ner så är det troligvis en vanlig dragfjäder eller dess fäste som gått sönder.

Fjädern ska finnas som reservdel, och sitter placerad uppe vid pedalens rotationspunkt strax bakom armen.
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Calvin skrev:På den bilen tror jag att det sitter två fjädrar på kopplingspedalen.

Om pedalen är lättare att trycka ner så är det troligvis en vanlig dragfjäder eller dess fäste som gått sönder.

Fjädern ska finnas som reservdel, och sitter placerad uppe vid pedalens rotationspunkt strax bakom armen.
Tack för det.
Bilen skall in på bilia för sk. diagnos idag så vi hoppas att de finner det fel som du beskriver. :)
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Har nu varit på Bilia för felsökning/diagnos.
Returfjäder till kopplingspedalen har gått av.

Tid för byte bokad och allt går på garantin. :D
av patrikp
Hej,

Jag råkade ut för precis samma sak idag. När jag trampade ner kopplingspedalen för att starta bilen så small det till.

På golvet låg en ganska kraftig fjäder. Själva fjäderkroppen, utan att räkna anslutningsöglorna, är c:a 40 mm lång och 15 mm i diameter.

Nu känns pedalen mjukare att trampa ner, men funktionen verkar oförändrad.

Bilia ville ha 244 kr för fjädern, men efter att ha läst på lite så verkar det vara ett ganska omfattande jobb att demontera pedalen och byta fjädern.

Då bilen ändå ska in på årlig service inom någon vecka så får de fixa detta på verkstaden samtidigt. Bilen är 4 år gammal, så jag får säker stå för kostnaden själv.

Patrik
av patrikp
Hej,

Det visade sig ändå inte vara så svårt att byta denna fjäder själv, så i helgen gjorde jag det.

Ena änden på fjädern hakas fast i ett hål i plåten runt hydralkolven. Den andra ändan hakas fast på en plastkrok som är förlängningen av kopplingspedalens arm uppåt.

Rejält med fett på plastkroken hoppas jag ska se till att jag slipper knarrande kopplingspedal i framtiden.

Patrik
av aka06iah
patrikp skrev:Hej,

Det visade sig ändå inte vara så svårt att byta denna fjäder själv, så i helgen gjorde jag det.

Ena änden på fjädern hakas fast i ett hål i plåten runt hydralkolven. Den andra ändan hakas fast på en plastkrok som är förlängningen av kopplingspedalens arm uppåt.

Rejält med fett på plastkroken hoppas jag ska se till att jag slipper knarrande kopplingspedal i framtiden.

Patrik

Jag har ett tag också haft härligt knarrande koppling. Är det samma mekanism på din bil, som på min, S40N 2.0D -06?

MVH Elias
av Calvin
aka06iah skrev:
patrikp skrev:Hej,

Patrik

Jag har ett tag också haft härligt knarrande koppling. Är det samma mekanism på din bil, som på min, S40N 2.0D -06?

MVH Elias
Det är inte samma typ av fjäder i din bil.
Men det kan hjälpa med lite fett vid fjädern (du har en annan) eller bussningarna där pedalen roterar.
av aka06iah
Tack för svaret, Calvin.

Jag har varit och sprutat silikonspray på allt som jag kan tänka mig kan röra sig, men du säger fett. Det kanske är ett bättre alternativ?

MVH Elias
Användarvisningsbild
av CarMan
aka06iah skrev:Tack för svaret, Calvin.

Jag har varit och sprutat silikonspray på allt som jag kan tänka mig kan röra sig, men du säger fett. Det kanske är ett bättre alternativ?

MVH Elias

jag skulle föreslå att du byter fjäder, då du har mikroskopiska sprickor i fjäderskålen o detta skapar ditt ljud
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]