Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anbo32
Hej,
På min S80 från 2002 har jag märkt ett fenomen enligt följande; när jag parkerat bilen kan den efter en eller två timmar plötsligt dra igång klimatanläggningen eller fläkten till den i alla fall. Då står bilen och surrar i onödan ca en halvtimma. Den är låst, parkerad och inte menad att den skall användas.

Varför kan detta ske och kan man lita på att inget annat helt plötsligt drar igång? Hur fixar jag att få bort detta, det drar ju på batteriet!
av maf
Hejsan

Det står i handboken att den gör så för att driva ut fukt ur systemet, så det är helt normalt.

Andra saker som händer (och som också står i handboken men som folk ändå inte brukar veta om) är att ABS:en utför ett självtest när du passerar 20km/h första gången. Något som både hörs och kan kännas i bromspedalen.

/M
Användarvisningsbild
av Mats
Anbo32 skrev:Hej,
På min S80 från 2002 har jag märkt ett fenomen enligt följande; när jag parkerat bilen kan den efter en eller två timmar plötsligt dra igång klimatanläggningen eller fläkten till den i alla fall. Då står bilen och surrar i onödan ca en halvtimma. Den är låst, parkerad och inte menad att den skall användas.

Varför kan detta ske och kan man lita på att inget annat helt plötsligt drar igång? Hur fixar jag att få bort detta, det drar ju på batteriet!
Batteriet behöver du inte vara orolig för, bilens dator övervakar spänningen, den skulle aldrig dra igång fläkten om den skulle riskera att dra ur all ström.
av Anbo32
OK, tackar!

Brukar läsa handböckerna men ställde frågan hit till experterna istället. ;-)

Blev förvånad över att det var såpass lång tid efter att jag parkerat bilen till dess hela aktiviteten var avklarad men nu har bilden klarnat.

/A

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]