Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av el Toro
Hej.
lite skumt är det i alla fall...
har åkt hela året på ungefärlig snittförbrukning 0,75-0,81 l/mil enl färddatorn.

nu har den börjat skena iväg ordentligt. jag reagerade när den började visa 0,85. jag nollade mätaren vid förra tanken och nu efter ca 20 mil visar den 0,92!!

jag tycker inte att jag har ändrat körsätt eller rutter nämnvärt. jag hade bilen även förra vintern och jag kan inte minnas att den drog såna här mängder ens då jag använde bensinvärmaren emellanåt....

alla tips och idéer om vad detta kan vara mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
av Gizz
Har du kollat så att inte bromsar eller handbroms ligger emot lite?
Jag hade ett liknande dilemma förra året på min S80 140 hk -00 då visade det sig att bromsoket vänster fram kastat in handduken. Det slutade med att det var rykande bromsar och ett efterföljande bromsok byte.

Det började med att bränsleförbrukningen ökade lite hela tiden.
Användarvisningsbild
av greeeken
När servade du senast?
Med det menar ja då att luftfiltret kan vara smuttsigt.
Tändstiften kan vara dåliga. Nya gör susen.
Dags för oljebyte.
Sen är bromsarna oxå ett bra tipps att kolla på.
av el Toro
bra tips. jag lär kolla det. har dock inte märkt av att bilen skulle rulla tyngre eller att det luktar broms efter körning. inte heller några större mängder bromsdamm.... fast handbromsen skulle det kanske kunna vara...

det är servicetider snart. ska be de kolla över samtliga bromsar inklusive parkeringsbroms.
av el Toro
hej greeken.
jag servade förra december, 6000-mila service. enl volvos program omfattar det nya stift har jag för mig.
osäker på när luftfiltret ska bytas. kanske någon kan fylla i den luckan?
Användarvisningsbild
av Funk
Samtidigt har jag för mig...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Min färddator fick ett totalspel i somras och visade rejält fel. Jag nollade bilen genom att koppla ur batteriet en stund, efter det är allt tillbaka till det normala. Det betyder att den visar så som den gjort innan, vilket inte är lika med rätt tyvärr.

/Thomas
av el Toro
faktum är att tanken slagit mig att koppla ur batteriet o nolla allting. upptäckte imorse att tiduret för parkeringsvärmaren var nollad oxå (tiden stod på 0:00). vad jag vet har inte bilen varit strömlös, så kanske har färddatorn bara ballat ur....

innan jag kopplar ur batteriet; är det något att tänka på? kan någonting skadas av att bilen blir strömlös? hur länge ska bilen stå utan ström för att färddatorn ska nollas?

"nollas" även andra styrenheter, typ adaptionen i automatväxellådan, bränsle-/luftblandning osv osv?
av jbl
Det man ska tänka på att efter ha låst upp bilen och hittat batteriet där bak är att vänta 5-10 minuter utan att röra nånting på bilen innan man bryter spänningen.

Det är vad som står i instruktionen till bilen.
Användarvisningsbild
av Bigs
el Toro skrev:"nollas" även andra styrenheter, typ adaptionen i automatväxellådan, bränsle-/luftblandning osv osv?
Det här skulle jag också vilja veta...

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg