Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kriztian
Hej, har ett brådskande problem!

När jag körde av motorvägen, så vägrade den plötsligt frikoppla.
Det slirar inte nåt nämnvärt heller när jag trammpar ner kopplingen...
litet, litet missljud... knappt hörbart...

Pedalen är lika trög som vanligt och pedalen fjädrar tillbaka.

Om jag sätter foten under pedalen, kan jag dra pedalen mot mig ca 10-15cm.

Funderar på om det är vajern...

Nån som kan hjälpa mig... skall ju köra från Göteborg till gotland på torsdag... HJÄÄÄÅÄLP!
av Ebbe
Det händer att kopplingsvajerns trådar nöts av delvis. Då har du kvar en viss funktion men vajern sträcks lite och du kan inte koppla ur. Om du inte har nåt direkt missljud från uttrampningslagret så är det nog bara att byta vajer. Bilen är ju 11 år och livslängden på kopplingsvajern är begränsad.
Lycka till!
MVH
Ebbe
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det finns inget stopp uppåt på pedalen, man justerar vajern så pedalen ligger lite över bromsen.
av kriztian
Hej igen...

Rev ner kopplingen då vajerbyte inte hjälpte...
Tryckplattan sitter ju fast med 4 solfjädrar eller vad dom kallas, och två av dom hade gått av och hamnat mellan tryckplattan och lamellen...
Därför kunde jag trycka ner pedalen med vanligt motstånd men kunde ej frikoppla då fjädrarna låg i vägen.

Sen när vi tog loss drivaxlar så fick vi ju se att dom behövde bytas... suck... tar det aldrig slut...???

Det hela slutade med att bilmekanikern.... (polare till mig) ville ha 460:n och jag fick en fin 245 -92 som Myntverket hade haft och pendlat med till Gbg. Fullservad upp till 30.000mil på BILIA och massa nytt på den...

Allt slutade gott och jag kom iväg till Gotland... dock i lite större bil än planerat!

Tack för hjälpen iallafall!

Volvo rockar väl inte... men dom tuggar på... mil efter mil!!!
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]