Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ledick
#137336
Har en nyinköpt V70 2,5 T -04 med snart 10000 mil på mätaren.

Har nu fått ett klonk ljud från vad jag tycker låter som vänster fram.

Ljudet kommer inte alltid.

Oftast kommer det när bilen har stått still över natten .Inatt har det dessutom varit betydligt kallare, nu klonkade det som f..n i morse när jag körde till jobbet.

Det uppstår oftast vid låg fart när man svänger ganska tvärt runt gathörn eller i en rondell .

Till saken hör att jag precis fått lagt på nya sommardäck. Vet inte om det har något att göra med det. Har varit o känt på hjulbultarna på vänster fram efter tips här på forumet o dom var åtdragna.

Tacksam för tips om vad det kan vara samt vad det kan kosta att fixa på verkstan då jag inte är någon "skruvare själv".
Användarvisningsbild
av greeeken
#137364
ledick skrev:Har en nyinköpt V70 2,5 T -04 med snart 10000 mil på mätaren.

Har nu fått ett klonk ljud från vad jag tycker låter som vänster fram.

Ljudet kommer inte alltid.

Oftast kommer det när bilen har stått still över natten .Inatt har det dessutom varit betydligt kallare, nu klonkade det som f..n i morse när jag körde till jobbet.

Det uppstår oftast vid låg fart när man svänger ganska tvärt runt gathörn eller i en rondell .

Till saken hör att jag precis fått lagt på nya sommardäck. Vet inte om det har något att göra med det. Har varit o känt på hjulbultarna på vänster fram efter tips här på forumet o dom var åtdragna.

Tacksam för tips om vad det kan vara samt vad det kan kosta att fixa på verkstan då jag inte är någon "skruvare själv".

När man svänger tvärtt o hör ett klont så har jag vad jag förstått kunnat vara hjullagret som börjar bli kasst.
Hur du kollar om det är dåligt vet jag dock ej.
Användarvisningsbild
av Degnell
#137477
Hej! Börjar hjullagret sjunga på sista versen kan man påfresta det genom att, tex på en stor parkering, göra fullt rattutslag och köra i cirklar åt båda hållen. Då skrapar det(eller gjorde iaf i mitt fall). Dock hade jag inga klonkljud, och då var mitt hjullager så soppslut så det gick väldigt tungt och ojämnt när man vred runt det för hand. Kolla in denhär tråden ( http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ht=#129439 ) .. Den borde svara på din fråga!
av ledick
#137581
Hej och tack för svaren.

Nu klonkar det även när jag kör över fartgupp samt ojämnheter.

Det lät även vid växling vi full axelaration mellan 2:an o 3:an, precis när man tryckte ner kopplingen så kom oljudet. Detta skedde även vid inbromsning.

Det är precis som det låter vid viktförflyttning. Kan det var dom där fästena till motorn som någon annan pratade om?

Sist men inte minst kan jag skada bilen genom att fortsätta köra i ett par veckor fram till servicen eller är det direkt till verkstad som gäller?

Tacksam för svar.
av mange.e
#137595
förmodligen är det fjädrarna som rör sig i fjäderskålarna
finns gummimellanlägg att montera, ca 3-4000 kr med jobb :lol:
Användarvisningsbild
av camaro69
#137620
Klonk i framvagnen beror knappast på hjullager.

Hjullager "morrar" eller i värsta fall "tjuter".

Sannolikt fjäderskålsgummi eller bussning till framaxelbalken.

:D
av akhil
#137748
ledick skrev:Hej och tack för svaren.

Nu klonkar det även när jag kör över fartgupp samt ojämnheter.

Det lät även vid växling vi full axelaration mellan 2:an o 3:an, precis när man tryckte ner kopplingen så kom oljudet. Detta skedde även vid inbromsning.

Det är precis som det låter vid viktförflyttning. Kan det var dom där fästena till motorn som någon annan pratade om?

Sist men inte minst kan jag skada bilen genom att fortsätta köra i ett par veckor fram till servicen eller är det direkt till verkstad som gäller?

Tacksam för svar.


Hej,

Jag har precis lämnat in min S60 för klonkande i framvagnen. Jag trodde det var några bustningar men det var visst Krängningshämmarstag eller stabiliseringsstag (med ett annat ord). De finns för 400-500 på bildelsspecialisten. Söker man runt lite på forumet här så finns det en beskrivning att finna över hur man byter dessa själv. Jag lämnar dock in på verkstad. Men det stod i forumet att det tar ca 20 min per stag.

Hjullagret har vi bytt på firmabilarna och som någon skrev så skrapar det om det är hjullagret. Det kan liksom bli en monoton ton blandat med skrap vid kraftiga rattutslag.

Jag kan inte mycket, men detta är som jag uppfattat saker när jag forskat runt lite hoppas det är en hjälp på traven.

aK.
Användarvisningsbild
av Ampy
#137867
KLONK är ju fjäder som låter helt klart bytte bussningar på min 04 2,5t s60 och såg varför det klonka det va inga Krängningshämmarstag dett finns gummi unnder fjädern som blir sliten vid 8 000 mil och när den blir sliten så slår fjädern in i skålen! det är det 99% köp fjäder kondomer som jag kallar det för hissa upp bilen och ta vertig pressa ihopp fjädern och tre på kondomen så slipper du klonkander änkelt!
av Drogen
#137898
Gummi - samma här. Reklamerade en S80 efter köp p.g.a. "klonk". Dom bytte stabiliseringsstag, upphängningar till avgassystem m.m. men efter montering av fjäderskålsgummi blev det knäpptyst...

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

nackdelar med Running Boards

läste nyligen att dom inte håller m&ari[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]