Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av petkas
lämnar in bilen(helmia-karlskoga) för 10000 mil service inkl.oljebyte i automatlådan(4286kr),så jag undrar om dom verkligen byter all olja i lådan,och inte bara släpper ut ett par liter o sen fyller på,så att dom verkligen spolar hela lådan,känns lite som spioneri om man står där o kollar vad dom gör o inte gör(vet inte ens om man får närvara)

volvo v70,170,-04,automat
av olson
Våga fråga !
Användarvisningsbild
av Degnell
Är jag inte felinformerad så kör dom väl ner en typ av sug som suger upp all olja och sen tappar dom väl på ny. Det borde du väl kunna kolla på oljestickan hur färgen ser ut?
av *pettson*
petkas skrev:lämnar in bilen(helmia-karlskoga) för 10000 mil service inkl.oljebyte i automatlådan(4286kr),så jag undrar om dom verkligen byter all olja i lådan,och inte bara släpper ut ett par liter o sen fyller på,så att dom verkligen spolar hela lådan,känns lite som spioneri om man står där o kollar vad dom gör o inte gör(vet inte ens om man får närvara)

volvo v70,170,-04,automat
att titta på men att inte vara klistrad på mekanikerns rygg tycker jag är allas rättighet. Särskilt om man är nyfiken?
Inte skulle du låta elektrikern göra vadsomhelst hemma utan att passera honom då o då för att dels stilla nyfikenheten och dels kanske vara nåt så udda som trevlig?
Däremot som jag skrev var inte klistrad på hans rygg. Jag har själv haft en sån kund. Ett jobb som tar 18 timmar.. och alla 18 arbetstimmarna satt han där på en pall.. han hade termos och mackor med sej.. Han satt utanför porten när jag kom till jobbet. Han räknade minuterna.. Det var ärligt talat jobbigt.. :cry:
Användarvisningsbild
av dave
Håller med: Fråga. Mycket möjligt att de tappar ur olja, men då får du inte ur all. jag spolade själv min autolåda idag! är mycket nöjd med detta! Har dock kvar att låta låda och olja kallna för att sen se om lådan uppför sig annorlunda gentemot före bytet!

Kolla du med verkstaden, dock är det smart av dig att byta, det är en investering!

Dave
Användarvisningsbild
av petkas
det vad just det jag menade,jobbar själv med hus/lägenhets renoveringar då o då,och det är verkligen inte inte roligt att kunden flåser i nacken hela tiden,men man har läst så många inlägg här på forumet att slarvar med service/renoveringar,"glömmer" vissa saker fast man debiterar för dom,jag menar inte att alla är såna,men om man har oturen att bilen hamnar hos sån som ofta "glömmer" och ta genvägar
Användarvisningsbild
av gooose
När man sköljer en låda så lossar man vanligtvis den övre slangen till oljekylen och sätter ner den i ett kärl Sedan så sitter 1 person inne i bilen och för växelväljaren mellan lägena samtidigt som person 2 fyller olja och kollar färgen på oljan som kommer ur lådan när den är röd och fin så återmonterar man slangen och efterfyller och kontrollerar nivån Detta utföres med hjälp av att man kollar temperaturen på oljan och lägger den på max nivån varm låda där av denna kostnad det tar lite tid att utföra detta och att slarva med nivån kan bli väldigt allvarligt med följd problem
av Henkepenk
Hoppar på lite här,

Det verkar ju som att man sköljer automaten själv om man inte är rädd för att ta saken i egna händer. Är det någon som vill drista sig till att skriva en utförligare beskrivning, eller finns detta beskrivet i Haynes?

Ungefärlig oljemängd man bör köpa på sig, specialverktyg, varm/kall låda osv.

Tack på förhand,

EDIT: Sökte mer och hittade denna:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hlight=atf

Henrik
av Magren
Finns det någon guide hur man spolar en låda på en V70N? Dvs 00->
Användarvisningsbild
av dave
Den guiden visar hur du gör, med en bild på hur kylaren ser ut för din bil magren. Kolla länken bara!

Dave

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]