Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Volvo 744 88 gl

Va? Har jag blivit av med vatten? Frågar jag mig en dag då jag
kollar oljan.
Nästa dag dags IGEN!
Plaskblött och jävligt under föraplatsen, fyller på ca 3dl om dan, frågar okänd bilintresserad person hastigt, får höra om "kranen" och, fan, det var DEN det. När man rör på värmereglaget så ser man att det är en droppe som bildas, för att inte tala om hur det ser ut när man startar eländet. Har nu ställt den i det minst droppande läget och inväntar en lucka i kalendern. Hatar att inte ha tid, måste ha bilen varje dag och får stå ut.

Den egentliga frågan är: Hur viktigt är det att det blir tätt runt den nya värmekontrollventilen och motorväggen? Vattentätt i kylsystemet fattar väl jag också att det måste va, men mellan
motorrummet och bakom ratten då?
Kommer en massa packnigar utöver värmekontrollventilen att krävas?
Är det så att jag har misstagit denna reparation för lätt?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Är det bara kranen/ventilen som läcker så är det inte så svårt att byta och få tätt.

Det svåraste är om du är utrustad med "dasslock/smedhänder" och få plats. :lol: :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Trångt och dumt är det, men det går. Kranen sitter med bajonettfattning, vrid 90º moturs och dra ut. Var försiktig när du krokar i vajern, armen går lätt av.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]