Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Skulle du välja en bil med ABS?

Nej
2
8%
Ja
24
92%
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
:idea: Skulle du välja en bil med eller utan ABS?
av Addekarlsson
Ja, jag väljer gärna en bil med abs, så jag får lite bättre kontroll på kurvtagning med fulla bromsar.
Men.... Jag kopplar gärna in en strömbrytare på abs, så jag kan slå av det om jag ska leka...

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
De bilar jag är intresserad av finns inte utan abs... :roll:

Men om vi ponerar att vi har två identiska bilar förutom skillnaden är att en av dem har abs och jag bestämt mig för att köpa en av dem. Ska den gå som bruksbil så utan tvekan den med abs.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Nexus
Själklar men ABS. Abs har räddat mig tidiga mornar när man tror det ej är halt och gasar på som vanligt. :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
Det kommer kluriga frågor ibland.

Självklart så väljer man väl modern teknik med ABS och antisladdsystem.

Undrar varför man inte har coupé på en snöscoter? :roll: :wink: :shock:
Måste vara kallt utan coupé? Eller? :roll:
Användarvisningsbild
av Lilja
Efter att jag varit fruktansvärt nära en dödsolycka pga ABS är jag väldigt skeptiskt till det systemet. Det har sina för och nackdelar och isåfall säger jag ja jag skulle kunna ha en bil med ABS men jag skulle vija kunna stänga av den när jag behövde det.
av anp
grammse skrev:Själklar men ABS. Abs har räddat mig tidiga mornar när man tror det ej är halt och gasar på som vanligt. :wink:
Att lära sig tolka årstiders nyckfullhet vad gäller underlag mm, är långt mycket viktigare och trafiksäkrare än vilket bokstavssystem som helst.

I dagsläget skulle jag hellre välja en bil utan ABS än en med ABS, men då ABS återfinns på var och varannan nyare bil. Så är det svårt att aktivt välja bort systemet.
Användarvisningsbild
av Nexus
anp skrev:
grammse skrev:Själklar men ABS. Abs har räddat mig tidiga mornar när man tror det ej är halt och gasar på som vanligt. :wink:
Att lära sig tolka årstiders nyckfullhet vad gäller underlag mm, är långt mycket viktigare och trafiksäkrare än vilket bokstavssystem som helst.

I dagsläget skulle jag hellre välja en bil utan ABS än en med ABS, men då ABS återfinns på var och varannan nyare bil. Så är det svårt att aktivt välja bort systemet.
Känns bra att du är den enda människan som kan trottsa naturlagarna och behärska en nödsituation med låsta bromsar kanandes rakt fram.
Att du slår tekniken med hästlängder är jag mycket imponerad av.
Jag har klarat mig många år utan att köra av eller orsaka olyckor. Med ABS och utan ABS. Men jag föredrar helt klart ABS då man har bibehållen styrförmåga.
Användarvisningsbild
av Nexus
Lilja skrev:Efter att jag varit fruktansvärt nära en dödsolycka pga ABS är jag väldigt skeptiskt till det systemet. Det har sina för och nackdelar och isåfall säger jag ja jag skulle kunna ha en bil med ABS men jag skulle vija kunna stänga av den när jag behövde det.
Kör då med 360:in jämnt så slipper du ju ABS. Lite sämre komfort kanske men vad gör man inte för att slippa moderna system :wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
grammse skrev:
anp skrev:

Känns bra att du är den enda människan som kan trottsa naturlagarna och behärska en nödsituation med låsta bromsar kanandes rakt fram.
Att du slår tekniken med hästlängder är jag mycket imponerad av.
Jag har klarat mig många år utan att köra av eller orsaka olyckor. Med ABS och utan ABS. Men jag föredrar helt klart ABS då man har bibehållen styrförmåga.
Hjulen låser inte sig om man inte stampar pedalen i botten. Teoretiskt sätt kan man bromsa bättre utan ABS än med. Men det finns nog knappt någon människa på jorden som kan vara så exakt som ett ABS system. ABS är ett väldigt bra system men man ska inte ta det för givet eller överskatta det. Det finns brister.

Kan testa och smaka lite. Är det sött d&[…]

Någon här som har en bil i den nya f&a[…]

Uppdatering går inte in?

Hur har det gått?

XC40 Reacharge Twin motor

Ja du har säkert läst mina inlägg m[…]