Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frisbo
#133129
Är det någon som vet vad som krävs för att byta luftmassemätare?
V70 -01. Klarar man det själv, eller krävs det specialverktyg eller dyl?

Hoppas på att hitta en på skroten...det var ju lite dyrt att låta Volvo göra jobbet. 5.300:-

/Kenta
av aTommyC
#133171
Ikke vanskelig. Sjekk om du har verktøy for å skru ut de to torx-skruene på selve måleren, og bytt bare denne. Alternativt er det bare å se etter slangeklemmer, og løsne disse. Kan nok være 4-5 skruer dersom du ønsker å bytte hele røret.

Sjekk Mekonomen eller et Bosch-verksted, du får samme / tilsvarende mätare der, men ofte til nærmere halve prisen. :)
av Pelle
#133175
Vad felas ??

Många verkar byta saker på måfå för att hoppas att fixa det billigare än Volvoverkstan bara för att senare konstatera att nej det var inte delen x då provar vi delen y osv..

Om du inte har en korrekt indikering (utläsning av felkoder etc) som säger att det är luftmassemätaren så rekommenderar jag att du börjar med lite mer diagnostik innan du byter ut den annars är risken stor att det blir en onödigt dyr reparation om det inte var den som felades.

Sen köpa från skrot eller nytt.. Jag skulle köpa nytt bara för att då vet man att den borde hålla ett tag. .

Ang själva bytet så stäng av tändningen och montera lös luftmassemätaren (Sitter i grova slangen som går från luftfiltret) Byt o-ring oxå när du ändå håller på..)
av aTommyC
#133205
:)

Regner med Frisbo vet hva som er feil, siden han spør konkret om LMM. Når det er sagt, så er det ikke alltid at ECU rapporterer feil med LMM. Både BMW320d 2000 og V70 '99 TDI kunne kjøre med defekt LMM uten at dette ga noen feilkode. Eneste måten å finne ut av det på via diagnose var å lese ut realtime verdier på forventet luftmasse og målt luftmasse, og se om tallene var noenlunde riktige. Alt. 2 var å prøve en annen LMM (låne fra kompis, feks.).
av Dicer
#133293
Hörde om nån som köpte en luftmassemätare på Mekonomen till gamla V70'n, men den hade bara nån enstaka givare i sig, jämfört med original som har fler. Så den funkade ändå inte, gav felkoder.
av Frisbo
#135263
Pelle skrev:Vad felas ??

Många verkar byta saker på måfå för att hoppas att fixa det billigare än Volvoverkstan bara för att senare konstatera att nej det var inte delen x då provar vi delen y osv..

Om du inte har en korrekt indikering (utläsning av felkoder etc) som säger att det är luftmassemätaren så rekommenderar jag att du börjar med lite mer diagnostik innan du byter ut den annars är risken stor att det blir en onödigt dyr reparation om det inte var den som felades.

Sen köpa från skrot eller nytt.. Jag skulle köpa nytt bara för att då vet man att den borde hålla ett tag. .

Ang själva bytet så stäng av tändningen och montera lös luftmassemätaren (Sitter i grova slangen som går från luftfiltret) Byt o-ring oxå när du ändå håller på..)
Jodå! Felet är konstaterat på Volvo vid senaste servicen. Luftmassemätaren mäter inte som den skall, och måste bytas.
Kostnad 5.300:-
av Gregor
#135285
Oj vad dyrt det är 5800:- Är det ink arbete?


Låter mycket tycker jag...

MVH


Gregor
av Gregor
#135286
förlåt jag menade 5300:-

MVH


Gregor
Användarvisningsbild
av _lucifer_
#135300
[quote="Pelle"]Vad felas ??

Många verkar byta saker på måfå för att hoppas att fixa det billigare än Volvoverkstan bara för att senare konstatera att nej det var inte delen x då provar vi delen y osv..

[quote]

Det är ju precis vad Volvo själva pysslar med! Dom läser av en felkod och börjar byta givare och allt dom kan tänkas hitta utan att hitta själva felet, istället för att lyssna på kunden och få lite bakgrundsinfo om vad som kan ha orsakat det.

Dom förlitar sig allt för mycket på sin dator. Som säkert i dom flesta fallen också ger rätt diagnos, vilket jag utgår ifrån.
Men dagens färska bilmekaniker vet ju knappt hur en bil fungerar.
Samma med dagens IT-tekniker. Startar inte Windows så sitter dom på pottkanten och fattar inte vad det är som är fel.
av Frisbo
#135879
_lucifer_ skrev:
Pelle skrev:Vad felas ??

Många verkar byta saker på måfå för att hoppas att fixa det billigare än Volvoverkstan bara för att senare konstatera att nej det var inte delen x då provar vi delen y osv..

Det är ju precis vad Volvo själva pysslar med! Dom läser av en felkod och börjar byta givare och allt dom kan tänkas hitta utan att hitta själva felet, istället för att lyssna på kunden och få lite bakgrundsinfo om vad som kan ha orsakat det.

Dom förlitar sig allt för mycket på sin dator. Som säkert i dom flesta fallen också ger rätt diagnos, vilket jag utgår ifrån.
Men dagens färska bilmekaniker vet ju knappt hur en bil fungerar.
Samma med dagens IT-tekniker. Startar inte Windows så sitter dom på pottkanten och fattar inte vad det är som är fel.
Vilken volvoverkstad har Du besökt? Den erfarenheten har inte jag, dessutom så jobbar jag som IT-tekniker. Startar inte Windows så felsöker man tills man hittar felet. Låter som om du råkat ut för dålig support bade vad det gäller bil och dator...:)

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]