Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av plutocasper
jag blir inte klok på min 740 glt. jag får den inte att gå bra och skulle vilja ha lite tips..

för det första har jag bytt kamrem samt balansaxelrem. jag har kollat intällningarn flera ggr. nu och dom står på markeringarna.

men bilen går inte bra,, symtom..vid start så måste man hålla gas annars stannar den, efter ett tag så går den på tomgång men pendlar väldigt mycket upp och ner.

jag lyfte på oljelocket under bilens gång och det kom typ rök upp. så tog jag bort en slag under luftbäljen som går till oljefällan(vevhusvent) där kom det typ som avgasrök. jag har försökt att leta upp felet i ca. 1 VECKA NU MEN KOMMER INE PÅ VAD DET KAN VARA. så lite hjälp från er volvo fans skulle inte vara så dumt. vol:-) vol:-) vol:-)
Användarvisningsbild
av zingo
prova att rengöra "tråden" i luftmassemätaren (?) kan kanske vara det?
provade själv med lite lätt diskmedelblandning och försiktigt med tryckluft när min gick dåligt, värt ett försök då det är ett lätt ingrepp......blöt inte ner själva elektronikdelen bara, den borde vara tät men man vet aldrig...

Lycka till!
av plutocasper
ok ska prova det, men vill hjärna ha fler tips av er tack...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Du har en diagnosbox vid vänster hjulhustorn. Lyft på locket till denna så finner du bl.a. 6 st. hål. I locket sitter en kabel. Ta loss denna och plugga ne den i uttag 2. Vrid på tändningen läge 2 (körläge) och tryck ner knappen vid boxen 2 ggr. (1 sekund mellan trycken).
När lampan börjar blinka, så vrider du gasrullen en liten bit (ca. 2 cm).
Nu skall lampan sluta blinka och sedan blinka koden 3-3-2.
Tryck ner knappen en gång till, så avslutas testet.

Tryck ner knappen 1 gång, så får du felkoder om finnes.
Kod: 1-1-1 innebär inga fel. Får du någon annan, skriver du ner den och trycker på knappen en gång till! Fortsätt tills du får samma kod som i början. Systemet kan lagra 3 koder.
Avsluta med att vrida av tändningen och flytta kabeln till uttag 6.
Vrid på tändningen igen och tryck på knappen 1 gång. Läs av felkoder även här. Max 3 felkoder kan lagras.
Avsluta med att vrida av tändningen och ta bort kabeln från diagnoshålet.
av plutocasper
hej
provar i morrn och återkommer. tack så länge
av plutocasper
hej igen

nu har jag kollat upp felkoder. på det vis som ni har beskrivit här.

när jag sätter i kabeln i uttag 2 och trycker igång testet utan att röra gashjulet så får jag fel koder 1-2-1 sen 2-2-3 men om jag rör gashjulet får jag bara 3-3-2.

jag har provat att smörja upp tomgångsmotorn samt tittat på lufmassamätaren som verkar vara hel(trådarna sitter kvar och är ej av).

mer tips och hjälp av er
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du ett mätinstrument som kan mäta spänning (volt) och resistans (ohm) ?
Då vill jag veta vilken nummerserie din luftmassemätare har...
av plutocasper
hej jocke.

kollar det i eftermiddag och återkommer
av plutocasper
hej ledsna på bil f..n så det blev skroten där den hör hemma.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]