Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av otiz
Väldigt svårstartad vid kall motor,får nöta en bra stund på startmotorn samt att den inte vill gå på tomgång.
Använder jag motorvärmaren blir den lite bättre att starta men den vill inte gå på tomgång.
När motorn är varm är det inga problem.
När jag kollar felkoderna får jag bara en felkodkod på Kylarvätsketempgivaren.
Har den något med kallstarten,tomgång att göra??
Användarvisningsbild
av vetten
Japp den kallas oftast för tempsensor och sitter under ettans stift, det är en givare som reglerar hur fet blandning motorn ska ha vid resp. kall som varm start kostar c:a 200:- och är relativt lätt att byta och ett mycket vanligt fel på dessa bilar
av otiz
OK!!Då skall jag genast åka iväg och se om jag får tag på en sådan.
Tack för ett snabbt svar.
av otiz
Är det någon som vet vad det är för artnr: på tempgivaren (sensorn)

Var på Volvo och skulle inhandla en men den enda han påstodd att han hadde var tempgivaren för motortempmätaren (den som visar motortempen inne i kupen).

Bilen det gäller är en 440 -90 B18FP.

Har även kollat vid ettans stift men hittar ingen givare där,däremot sitter det en givare under fyrans stift (jag räknar att stift 1 sitter till höger och fyran till vänster.
Användarvisningsbild
av vetten
Givaren sitter snett under ettans stift räknat från höger när du står framför bilen samma sida som fördelaren sitter det är en tvåpolig givare det ena stiftet för kallstart det andra för varm motor det kan vara lite svårt att se givaren men om du kollar efter sladden och kontakten så borde du hitta den att dom sen inte fattar vad du menar på Volvo det får ju dom stå för :shock: har du ingen Mekonomenbutik i närheten? dom brukar ha kunnig personal som vet vad dom snackar om och jag tror att det är samma som original där fast billigare har själv köpt till två av mina bilar där utan några problem :D
av otiz
Har 25 mil enkel väg till närmsta mekonomen.

Tror att jag vet vilken givare vi pratar om nu,skall åka tillbaka till Volvo och se om jag kan få prata med någon annan person som kanske fattar något.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]