Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loke
#127760
Hej!
Har en V70 -98 som hastighetsmätaren är död på.
Så nu skulle jag gärna villja ha några förslag på vart jag kan börja leta fel?

Ni får gärna förklara lite hur hastighetsmätaren fungera, t.ex var den läser ifrån!

Mvh Loke
av Fisketorp
#127902
Inte vajern som är av?
fast det kanske inte är vajer på sådana moderna bilar =P
av *pettson*
#127915
Loke skrev:Hej!
Har en V70 -98 som hastighetsmätaren är död på.
Så nu skulle jag gärna villja ha några förslag på vart jag kan börja leta fel?

Ni får gärna förklara lite hur hastighetsmätaren fungera, t.ex var den läser ifrån!

Mvh Loke
Den är inte speciellt komplicerad. 1995 sent på 850 serien så införde man att skippa läsningen från slutväxeln på växellådan. Läsningen som utfördes då var en pulsläsning. Någon tänkte till och fann att ABS systemet har ju EXAKT lika många pulser?
Istället införde man då att läsa på ABS systemet istället. Detta följde med till 70 serien med.
Normalt sett läser den på vänster ABS krans fram. Detta då eftersom höger har en tendens att slira ibland och visa fel värden.

Lite felaktigt påstår då ibland volvo att det inte går att montera en växellåda från t.ex 70 serien 1997- 98 på en gammal 850 från 1994.. men det är fel. Enda skillnaden är att man får flytta läskabeln från sin egen givare till att löda in den på ABS systemet.
En del modeller har även ( på nyare lådor) inbyggd slavcylinder. Det löses genom att använda slangen till slaven för den modellen på bil. Det passar rakt av.
Jag för min del kör växellåda från 2001 i min 850 turbo 94. Och det är dom två modifieringarna som jag nämner som jag utfört. Inget annat krävs.
av Loke
#128025
*pettson* skrev:
Loke skrev:Hej!
Har en V70 -98 som hastighetsmätaren är död på.
Så nu skulle jag gärna villja ha några förslag på vart jag kan börja leta fel?

Ni får gärna förklara lite hur hastighetsmätaren fungera, t.ex var den läser ifrån!

Mvh Loke
Den är inte speciellt komplicerad. 1995 sent på 850 serien så införde man att skippa läsningen från slutväxeln på växellådan. Läsningen som utfördes då var en pulsläsning. Någon tänkte till och fann att ABS systemet har ju EXAKT lika många pulser?
Istället införde man då att läsa på ABS systemet istället. Detta följde med till 70 serien med.
Normalt sett läser den på vänster ABS krans fram. Detta då eftersom höger har en tendens att slira ibland och visa fel värden.

Lite felaktigt påstår då ibland volvo att det inte går att montera en växellåda från t.ex 70 serien 1997- 98 på en gammal 850 från 1994.. men det är fel. Enda skillnaden är att man får flytta läskabeln från sin egen givare till att löda in den på ABS systemet.
En del modeller har även ( på nyare lådor) inbyggd slavcylinder. Det löses genom att använda slangen till slaven för den modellen på bil. Det passar rakt av.
Jag för min del kör växellåda från 2001 i min 850 turbo 94. Och det är dom två modifieringarna som jag nämner som jag utfört. Inget annat krävs.
Ok.. tackar för ett mycket bra inlägg!
Då vet jag var jag ska börja leta fel.

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]