Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
perhall skrev: värsta konsekvensen = trångt i kollektivtrafiken = det är väl din bedömning och en värdering, inte en mätbar sanning
perhall, det har jag inte skrivit! Det kan nog bli litet förvirrat om vi ska börja påstå att den andra sagt något som han inte sagt. Jag tar det dock på kontot för missförstånd. Jag var helt säkert otydlig. Läs mina ord en gång till. Det de betyder är att det finns något som är en värre konsekvens av trängselskatten än trängsel i kollektivtrafiken. Och det är att inte ens få trängas. Dvs att inte ens kunna stiga på tunnelbanan, bussen eller pendeltåget (inräknat Roslagsbanan, Saltsjöbanan,...). Se närmaste punkten nedan.
perhall skrev:trångt på tunnelbanor = där håller jag med
Har du själv stått och sett hur tunnelbana efter tunnelbana stannat på din station utan att du kunnat stiga på? Att det är trångt är inte största problemet. Att inte kunna åka med, är ett mycket större problem. Mätte man det?

Ja, det är självklart upp till var och en att lita på de mätbara "sanningar" som trängsekatteförsöket utvärderades på. Vill man göra det lätt för sig så gör man det. För den som har erfarenhet av verkligheten i Stockholm och har förmågan att se bristerna i mätningarna och slutsatserna, så framstår utvärderingen av trängselskatteförsöket som det beställningsjobb som det är.
perhall skrev:Om man vill ha en nyanserad bild av trängselskatteförsöket ska man inte bara ta del av ett bilforums åsikter, det säger väl sig självt!!!
Ingen har påstått att man bara ska ta del av ett bilforums åsikter. Men att inte ta del av dem alls, ger definitivt en onyanserad bild av försöket.

Nej, perhall, jag avtvingar dig inte bevis. Men jag är ruskigt nyfiken på vilka bevis som finns, för det hjälper mig att få mer kunskap. Och om någon påstår något, så utgår jag från att den personen kan visa underlag för påståendet.
perhall skrev:Du har gjort vardagsobservationer
Jamen självklart! Och vad vi Stockholmare gör för vardagsobservationer, har givetvis inget med beslut om Stockholm att göra. :roll:
perhall skrev:jag tar del av aggregerade data
Aggregerade data berättar vad. Inte varför. Aggregerade data är bekvämt. Man slipper bemöda sig med att ta reda på varför, man slipper förstå, sånt som är svårt att förstå. Aggregerade data är t ex att det känns ljummet. Bra så. Men känner man inte till underliggande detaljer, så vet man inte att ena benet är skållat medan det andra är fruset. Det man i Stockholmsförsöket mätt är att ena benet fick det litet varmare, tror man. Men vad som hände med det andra benet, det verkar det som att man inte ta reda på, men man tror att det fick det endast marginellt kallare.

perhall, är det så att du bara betalar trängselskatter, eller har du även egen erfarenhet av hur det är att "trängas" i Stockholmstrafiken före, under och efter trängselskatteförsöket?
Användarvisningsbild
av camaro69
Larre.

Du har helt rätt i ditt/dina inlägg gällande trängselskatten. 8) Klockrent.

:D
Användarvisningsbild
av Larre
Tack, Camaro69! :D
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]