Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
Har en V70 AWD -98 med automatlåda som läcker lite olja. Efter långkörning märkte jag att det fanns olja på golvet under bilen. Lokaliserade var oljan kommer ifrån och den kommer fram i "skvallerhålet" mellan motor och vxl-låda. Inte lika mycket nu som dagen efter jag kommit hem. Köpte nyss bilen och kontrollerade nu oljenivå i motor och den var alldeles för hög och har nu tappat ur en del (ca 1liter) till rätt nivå, oljebyte sker snart. Kollade även oljenivån i lådan, dock kall, och den låg helt rätt och såg fin ut och luktade inget konstigt. Kommer även att göra oljebyte/skölja i lådan snart.
Finns någon här som haft samma problem och kan ge en fingervisning om vad det kan tänkas vara som orsakat detta läckage eller var det kommer ifrån? Tacksam för alla tips och råd som finns hos kunniga personer här.
Användarvisningsbild
av ketto
Orsaken till att de börjar läcka mellan motor/låda är oftast högt tryck i vevhusventen! Igensatt nånstans! Oljan kommer bakom kopplingen, sitter på vevaxeln, finns en packbox där som ger sig pga övertrycket.
I samband me packbox bytet byter man koppling.... Man vill inte göra samma jobb 2 ggr!
Användarvisningsbild
av Phantom
Ok, jag har ingen koppling då jag har automatlåda på min, men det kostar sannolikt en del iaf kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Man kan leva på hoppet och tro att det slutar nu när du har tappat av den överflödiga oljan. :D
Användarvisningsbild
av ketto
Phantom skrev:Ok, jag har ingen koppling då jag har automatlåda på min, men det kostar sannolikt en del iaf kan jag tänka mig.
ja, just ja! Glömde bort de, läste ju inlägget noga men ändå glömmer ja bort de!
Kan kosta nån krona ja om man lämnar in den! Är du kunnig själv så blir de väldigt billigt!
Användarvisningsbild
av Phantom
Ja, hade jag haft tillgång till garage och de verkytg som krävs hade jag gärna gjort det själv...men det har jag inte där jag bor nu :( Så då får man väl ta den kostnad det blir...
av *pettson*
Phantom skrev:Ok, jag har ingen koppling då jag har automatlåda på min, men det kostar sannolikt en del iaf kan jag tänka mig.
vet inte vart du bor men i stockholmstrakten kostar AWD/automat kopplingsbyte runt 15k..
Användarvisningsbild
av Phantom
Så nu var läckaget avklarat, blev ett par tilläggsarbeten med rengöring av vevhusventen samt en packning till vinkelväxeln för 4-hjulsdriften som läckte lite. Hamnade på totalt 12200.- det kostade, men ville inte riskera att köra med läckaget som blev värre.
Allt frid och fröjd tills jag hoppade ur bilen för att öppna garaget...när jag åter sätter mig i bilen har "check engine" lampan börjat lysa :( Bara att åka tillbaks för att se vad som kan vara fel då de får läsa av koden då jag ännu inte har någon egen läsare ännu...Men den läcker iaf ingen olja längre :???:
Användarvisningsbild
av Phantom
Så har man varit på ännu ett besök hos Volvo angående felkod. De var mycket trevliga och hjälpte till utan problem. Det var tydligen en tillfällig felkod på antingen lambdasonden eller luftmassemätaren. Koden nollställdes och har ännu inte återkommit, men det var iaf inget som hörde ihop med tidigare reparation och inte kostade det mig något heller :) Inte var det så allvarligt heller.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]