Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Alla, är defenetivt ingen Mekaniker, därav min kanske -för många Okunniga fråga - men jaja:

Jag har en V70 (-99) Automatlåda.
Vid själva växelväljaren finns det en liten knapp som jag tror är märkt "LOCK".

Inget händer när jag trycker på den ( man skulle ju kunna tänka sig att den ska "låsa" en växel) men som sagt INGET händer.

Bilen växlar lika bra som innan, Ned tryckt som Upptryckt.

Någon som vet vad knappen har för syfte?
VitV70Diesel skrev:Hej Alla, är defenetivt ingen Mekaniker, därav min kanske -för många Okunniga fråga - men jaja:

Inget händer när jag trycker på den ( man skulle ju kunna tänka sig att den ska "låsa" en växel) men som sagt INGET händer.

"Lock-up" innebör i korthet att på växel 2,3 och 4,kopplas växellådans momentomvandlare bort. Ibland kan du känna denna "lock upp" som en extra växling. Varvtalet sjunker lite och det är för att bespara bränsle.

Så med den knappen kopplar du bort lock uppen. tänds det ingen lampa då du trycker på knappen???
av VitV70Diesel
Jaha... okej... Nej ingen lampa tänds, känns nästan som en liten "fejk-knapp" först. :D Men jag ska genast ut och testa. Men den ska vara NED tryckt för att vara i "lock" läge?

STORT tack för dit svar... Knappen har stört mig sen jag köpte bilen!
*skrattar*
av Addict
Shift lock release är det. Har du ingen instruktionsbok?? Det står garanterat där i...
Användarvisningsbild
av SE6M
Bör vara just "shift lock release" som föregående författare skrev...
Du kan göra, vad heter det på svenska... :oops: "override" av blockeringen av PARK-läget.

Låt oss säga att du inte har någon spänning kvar i batteriet, men måste rulla undan bilen av någon anledning, tryck ned knappen och du kan ändra växelläge utan elektrictet.

Så fungerar det åtminstone på Saab, bör vara något liknande på Volvo också.

Knepigt, jag har själv en Volvo med automat (S80), men aldrig tänkt på om jag har den knappen eller ej... :oops: :oops:

/Mats
Användarvisningsbild
av Nexus
VitV70Diesel skrev:Jaha... okej... Nej ingen lampa tänds, känns nästan som en liten "fejk-knapp" först. :D Men jag ska genast ut och testa. Men den ska vara NED tryckt för att vara i "lock" läge?

STORT tack för dit svar... Knappen har stört mig sen jag köpte bilen!
*skrattar*
Jag hade nog lite överkurs :wink: det är nog som grabbarna efter mig säger. Men på vissa bilar finns det en "lock up" knapp. Jag hade det på min Japanare och denna fungerar som jag beskrev.
Sorry :oops: lite insnöad på lock up :roll:
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
Addict skrev:Shift lock release är det. Har du ingen instruktionsbok?? Det står garanterat där i...
Tyvärr så står det inget om "Shift lock release" i instruktionsboken.
Knappen finns inte ens med på bilderna :(
VitV70Diesel skrev:Hej Alla, är defenetivt ingen Mekaniker, därav min kanske -för många Okunniga fråga - men jaja:

lock-up;
automatväxellådan har sk, lock-up funktionen: den göratt motorns varvtal sjunker och bränsleförbrukningen minskar.
lock-up. innebär i korthet att på växel 2,3 och 4 kopplas växellådan momentomvandlare bort ibland kan du känna denna lock-up: som en extra växling.
av Addict
grammse skrev:
Addict skrev:Shift lock release är det. Har du ingen instruktionsbok?? Det står garanterat där i...
Då har du fått fel instruktionbok till bilen eller något...
Shiftlock (automatic transmission only)

When your car is parked, the gear selector is locked in the (P)ark position. To release the selector from this position, turn the ignition key to position II (or start the engine), depress the brake pedal, press the button on the front side of th e gear selector and move the selector from (P)ark.
If it is necessary to manually override the shiftlock system:
Turn the starting (ignition) key to position I
Press firmly on the "SHIFTLOCK OVERRIDE" button located near the base of the gear selector.
While holding the override button down, press the button on the front of the gear selector.
Move the gear selector from the ( P )ark position.
Användarvisningsbild
av Nexus
Addict skrev:
grammse skrev:
Då har du fått fel instruktionbok till bilen eller något...
Shiftlock (automatic transmission only)

When your car is parked, the gear selector is locked in the (P)ark position. To release the selector from this position, turn the ignition key to position II (or start the engine), depress the brake pedal, press the button on the front side of th e gear selector and move the selector from (P)ark.
If it is necessary to manually override the shiftlock system:
Turn the starting (ignition) key to position I
Press firmly on the "SHIFTLOCK OVERRIDE" button located near the base of the gear selector.
While holding the override button down, press the button on the front of the gear selector.
Move the gear selector from the ( P )ark position.
Nej ,Nej :) det var jag som inte titta nogrant i boken. Du har helt rätt :oops: På sidan 5:18 står det tydligt på svenska om shiftlock release!
Tack *Addict* :oops: . Hoppas trådskaparen oxå läser detta eller har han gott i ide????

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]