Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
Godagens!

Blev lite smått förvånad idag när jag och min sambo skulle åka iväg på grillning.. bilen ville ej starta ordentlig... typ gjorde lite halvdana hostförsök som den ej riktigt kom igång..

Värt att nämna är att jag någon timme tidigare hade flyttat bilen ca 50m och då startade den utan minsta bekymmer...

Har inte hunnit felsöka ännu, och jag ska ta och kolla så tanken inte är tom(trasig mätare) men tror allt det är några mil kvar om den inte dragit extra mycket det sista=)

Somsagt.. tänkte felsöka lite imorgon och kika om det finns bränsle, och att det matas bränsle samt finns gnista...

Startar tråden lite förebyggande för att se ifall någon har något tipps på vad man bör kolla eller om någon har varit med om det liknande..

postar imorgon ifall det fanns bensin+matning samt gnista..
så får vi se om det hjälps något
risken är väl att bensinpumpen lagt av=(

//Martin
Användarvisningsbild
av uno83
den är inte sur då? med tanke på att du kört en så kort bit innan så finns ju risken.
av Fisketorp
Hmm inte tänkt på=P
tog sambons bil och efter några öl så kändes det inte läge att börja leka med bilen...

Men borde en bensinen dunsta.. gick säkert 2h innan jag skulle åka iväg från att jag flyttade den..

Om det vore så enkelt så vore det ju toppen..

Inte för att jag vill att det ska vara något fel på bilen, men känns lite lurigt ifall den skulle starta imorgon.. vet man ju inte om det händer igen =P
av *pettson*
uno83 skrev:den är inte sur då? med tanke på att du kört en så kort bit innan så finns ju risken.
Det är hela felet. Dom fetar på ordentligt i början och tyvärr så en del blir såna efter en start.. andra efter flera starter..
Men felet är att bilen inte varit igång kanske säg.. 3 minuter.. utan endast en minut.. och surat igen.
av Fisketorp
Provade idag och bilen startade ej..

Vart iväg och köpt nya tändstift de gammla var slitna..
gav bra gnista tyckte då jag..
Hade funderingar på bensinpumpen.. men efter att ha snackat med en volvo kille så kunde man kolla ifall det kom bränsle på ett "munstycke" på insuget..

gjorde detta och bränsle verkar det då komma iallafall..
har även provat att hälla lite olja i cylindrarna (hört att en del fått göra detta samt att det ska ju hjälpa lite ifall kompen är dålig?)

Inget större resultat.. gjorde en tendens till att starta men hade bara 4a stift i så avbröt så att säga...
(var innan vi provade med olja i cylindrarna)
därefter är den lika död som tidigare

Några ideer?

kan pumpen vara kass även fast det kommer bränsle?
av Fisketorp
*pettson* skrev:
uno83 skrev:den är inte sur då? med tanke på att du kört en så kort bit innan så finns ju risken.
Det är hela felet. Dom fetar på ordentligt i början och tyvärr så en del blir såna efter en start.. andra efter flera starter..
Men felet är att bilen inte varit igång kanske säg.. 3 minuter.. utan endast en minut.. och surat igen.
Tjaa men borde inte surheten försvinna efter en 16h?
nu är den väl sur igen skulle jag kunna tänka mig efter startförsöken..

får väl låta den stå någon dag så den inte råkar starta och drar med sig katalysatorn=/

Finns det något som man ska lufta eller så ifall den är sur.. men somsagt är frågan om den är det efter så lång tid?
av Fisketorp
Sådär.. Nu rullar bilen på igen går bättre än alldrig för(nya stift)

Får be om örsäkt för att jag visat misstro mot de som påståt att bilen var sur...

Verkade stämma helt perfekt att den var sur även efter alla de timmar stående.. min snälla granne hjälpte mig bogsera igång den, startade perfekt..

Så tackar för tipsen även fast jag misstrode=)

Pratade med volvo verkstan, somssagt var det ju svårt att veta fel när det är via telefon..

Eftersom det kom gnista, fans komp(ej mätt) och bensin kom det så misstänkte dem att kamremen hade hoppat=kass motor?
blev lite orolig när sådant kommer fram..

Men somsagt felet var simpelt, HANDHAVANDEFEL =(

tackar igen för tipsen
//Martin
av *pettson*
Fisketorp skrev:Sådär.. Nu rullar bilen på igen går bättre än alldrig för(nya stift)

Får be om örsäkt för att jag visat misstro mot de som påståt att bilen var sur...

Verkade stämma helt perfekt att den var sur även efter alla de timmar stående.. min snälla granne hjälpte mig bogsera igång den, startade perfekt..

Så tackar för tipsen även fast jag misstrode=)

Pratade med volvo verkstan, somssagt var det ju svårt att veta fel när det är via telefon..

Eftersom det kom gnista, fans komp(ej mätt) och bensin kom det så misstänkte dem att kamremen hade hoppat=kass motor?
blev lite orolig när sådant kommer fram..

Men somsagt felet var simpelt, HANDHAVANDEFEL =(

tackar igen för tipsen
//Martin
Ett tips till.. om den startade lätt genom bogsering..men inte på nyckeln
Plocka ned din startmotor.. rengör anläggningsytan mot motorn. Gör rent ytan på starten.. Ta isär starten eller ta den till nån som kan det. Dela upp så att du kan smörja lagren och växellådan på startmotorn (jo det sitter en växellåda i den). När du nu återmonterat allt kommer startmotorn varva 30% till och bilen är nu så lättstartad som den aldrig varit förut.. och DU har sparat dom 3800kr volvo vill ha för en ny startmotor inkl montering..
av Fisketorp
Tackar för tips med startmotor!

Men tror du det hade hjälpt iåmed att den var sur? kanske ifall man varit smart nog och dragit ur tändstiften så det hade blåst rent?

Bilen startar skitbra nu iallafall.. men nog inget dumt att smörja upp startmotorn i framtiden =P
av *pettson*
Fisketorp skrev:Tackar för tips med startmotor!

Men tror du det hade hjälpt iåmed att den var sur? kanske ifall man varit smart nog och dragit ur tändstiften så det hade blåst rent?

Bilen startar skitbra nu iallafall.. men nog inget dumt att smörja upp startmotorn i framtiden =P
Grejen du missade var att dra ur spridarna när du malde..
Om bilen blir sur och komplös ur med stiften.. in med lite olja i med stiften.. ur med spridarkontakterna.. mal gärna med gas på..
På så sätt tänder eventuell bensin till.. sen i med spridarkontakterna igen och köra normalt så startar det direkt.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]