Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Marcus med c
Familjen behöver en pålitlig extrabil för kortare transporter så nu är jag ute och shoppar 740 modellår 88-92. Men jag har ett par frågor som jag vill ventilera först.

-Är det sant att man bör undvika 16-ventilaren?
-Hur pass mycket mer drar automat och turbo i jämförelse med standard (har spam på en grymt fin 89 Turbo med bara 18000 mil på mätaren). Och hur är det med livslängden på turbon? Om den ger upp, vad kan en ny gå på?
-Kombimodellen är såklart ett alternativ men hur pass mkt mer är rimligt att betala för att få mer lastutrymme

Tackar på förhand
av Addekarlsson
16-ventilaren är en mycket trevlig maskin, om man sköter om den. Stabilaste rödblockaren, rätt skött.
Så den myten slår vi ner direkt.
Sök, och du skall finna massor med info om 16-ventilaren (B234F)

Automat och turbo drar marginellt mer soppa än en vanlig slö gl, beroende på körstil (så klart). En turbo håller olika beroende på hur motorn är skött. 18 000 mil bör inte vara några problem anser jag.

Hur mycket mer man ska betala för extra lastutrymme, de tär ju helt och hållet upp till var och en. Har man stort behov, så är det värt det. Är man itne i stort behov, så vill man ju heller inte betala mer för det.
Men en gammal 740 mot en 745, allt mellan 5-10 000 kr extra för kombi.

Mvh/ Adde
Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]