Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kawahasse
Hej.

vet inte om det är jag som är överkänslig men jag upplever att bilen inte "sväljer" smågupp o ojämnheter i bakvagnen.
Bilen är en v70 2,5t-99 som gåt 18000mil, orginal 16"fälgar med 205/50-16, stötdämparna upplever jag som bra när jag gungar på den, forstätter alltså inte gunga.
Min tanke var om det kan vara några bussningar eller något som kan ge dom symtomen jag beskriver?
av albinson
Spännande fråga. Jag upplever samma sak på min 850. Jag skyller på däcken som inte är av den bästa kvalitén. Har dessutom 205/55 R16 vilket säkert bidrar till att göra bilen stötigare.

Vad har du för däck?
av *pettson*
albinson skrev:Spännande fråga. Jag upplever samma sak på min 850. Jag skyller på däcken som inte är av den bästa kvalitén. Har dessutom 205/55 R16 vilket säkert bidrar till att göra bilen stötigare.

Vad har du för däck?
bilen väger ju väldigt lite över bakvagnen.. för att svälja ojämnheter måste den vara mjuk då..
För att vara stabil istället måste den vara hårdare då den är högre så att säga..
Så det är ett problem som funnits i mååååånga år.. hur får man nåt skapligt mjukt att ge komfort.. men tillräckligt hårt för att vara bra i en undanmanöver.. Hittils är det väl bara citroen som varit bra på att kompromissa med sina gashydrauler.
Men kanske är det dags att se över fjädrarna på bilen.. kanske är den lite hängig och inte riktigt alert på småsaker? Eller så är det profilen på däcken?
Jag kör 205/50-16 som är originaldimensionen på turbo och det ihop med 2,4-2,6 i däcken är stötigt..
AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]