Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Försökte mig på att byta lambdasonden med hjälp av specialhylsa från Biltema, men det blev ingen succe. Den satt så hårt att hylsan gick runt.
Prövade även en fast nyckel med samma resultat.
Nån som har nåt tips innan jag förstör den alldeles?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Rörtång! :twisted: :lol:
Biltemas "specialverkyg" verkar vara rena skiten tycker jag.
En öppen ringnyckel gör nog susen ska du se.
av Bred
Dessutom kan du ju se till att lambdan är varm. Alltså, antingen tar du gassvetsen och värmer runt om (det bästa) eller så startar du bara bilen å låter den gå tills lambdan är riktigt varm.
Se även till att försöka "slå" loss den. Alltså, inte dra för kung och fosterland utan ge den slag. Om de nu exempelvis blir en rörtång, eller ringnyckel, så försök att knacka med exempelvis en hammare.
Har du en mutterdragare? Kapa den gamla lambdan så att du får dit en vanlig krafthylsa. Sätt på den och mutterdragaren och se om de hjälper. Annars kan du ju ta biltemahylsan och svetsa fast på ett par ställen.
Nåväl, lite olika alternativ... du får väl fundera på va du gillar bäst, men rekommenderar i vilket fall som helst VÄRME! Det gör mycket!
av bsba
Tack för tipsen
Rörtången blir nog nästa test ev. med värme eftersom den redan har blivit rund. Fast det trångt liggande på golvet där den sitter och på OK kan man ju inte värma.
Mutterdragaren får inte plats utan att demontera hela paketet.
Vill helst inte sätta mig i sitsen att jag inte kan avbryta om det inte funkar, eftersom bilen går bra trots att lambdalampan lyser (felkoden indikerar förvärmning lambdasond), men jag ska besikta snart så det måste fixas.
av *pettson*
bsba skrev:Försökte mig på att byta lambdasonden med hjälp av specialhylsa från Biltema, men det blev ingen succe. Den satt så hårt att hylsan gick runt.
Den är ingen succe eftersom om du läser på den är det TUMhylsa...
Vem som har den storleken vet inte jag. Men dom funkar inte på EU bilar iallafall.
av *pettson*
Bred skrev:Dessutom kan du ju se till att lambdan är varm. Alltså, antingen tar du gassvetsen och värmer runt om (det bästa) eller så startar du bara bilen å låter den gå tills lambdan är riktigt varm.
Se även till att försöka "slå" loss den. Alltså, inte dra för kung och fosterland utan ge den slag. Om de nu exempelvis blir en rörtång, eller ringnyckel, så försök att knacka med exempelvis en hammare.
Har du en mutterdragare? Kapa den gamla lambdan så att du får dit en vanlig krafthylsa. Sätt på den och mutterdragaren och se om de hjälper. Annars kan du ju ta biltemahylsan och svetsa fast på ett par ställen.
Nåväl, lite olika alternativ... du får väl fundera på va du gillar bäst, men rekommenderar i vilket fall som helst VÄRME! Det gör mycket!
*Skratt.
Fundera lite på ditt svar.. tror det blev lite fel.. :lol:
Värmer du lamdan så sväller den i sin gänga.. :!:
Värmer du röret sväller röret och ger plats i gängan för lamdan.. och det vill vi iallafall :!: så på med gasen runtom eller som nedan..

Föredrar följande om man inte kan göra annat..
Kör allt riktigt hett.. Ta några våta trasor och kyl lamdan hastigt.. Sätt nu dit nyckel på lamdan.. Spänn upp NU kan du ge nyckeln en smäll så lossar lamdan. MEN GLÖM alltså INTE att spänna upp nyckeln först.
Är som sagt nyckeltaget slaget så på med en STOR rörtång, det ger mera grepp. Men samma där.. spänn upp... Sen en knyck.
Användarvisningsbild
av niklas gson
*pettson* skrev:
bsba skrev:Försökte mig på att byta lambdasonden med hjälp av specialhylsa från Biltema, men det blev ingen succe. Den satt så hårt att hylsan gick runt.
Den är ingen succe eftersom om du läser på den är det TUMhylsa...
Vem som har den storleken vet inte jag. Men dom funkar inte på EU bilar iallafall.
tror det e 22hylsa på lamdan om jag inte minns fel
av bsba
Blåsning på hylsan alltså.
Väntar nog nån vecka tills jag inte behöver bilen ifall det skiter sig.
av ulflun
Hur gick det? Måste nu också byta den bakre och liggandes på marken är det typ omöjligt med handkraft.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Biltemas (uppslitsade) hylsa för lambdasond fjädrar undan när man tar i...
Jag drog åt ett par slangklammer runt hylsan när den satt på plats så att den inte kunde expandera, då funkade den faktiskt :-)
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]