Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mangebange
Hej!
Några frågor!

1. När jag gasar på och kommer upp lite ivarv ca:4-5000 varv på typ 3ans växel så börjar det knacka konstigt.. typ vibrera snabbt... känns uppskattningsvis som om det kommer från luftburkens sida i motorrummet.. Har inte upplevt detta tidigare och ägt min (460 -93 21000mil b200f) i ca:3 år..
Vad kan det vara?

2. En annan fråga är, vilket luft tryck fram och bak är lämpligt.. har 185 R14 65.(sommardäck) Tycker inte den går lika jämmt som förut nämligen....

3. Är det krångligt att byta tändkablar och rotor/fördelare? Hur gör man?

4. Bilen drar ganska mycket olja. Tycker inte jag ser några direkt stora läckage någon stans.. Men jag får allt fylla på någon liter då och då.. Kan det finnas något man kan göra åt det?

Tack på förhand, hoppas jag inte tråkar ut er för mycket med alla frågor. Gillar min bil i övrigt.. :D

Tack för mig..
Användarvisningsbild
av Ramon
Lufttrycken i dina däck skall vara 2,1bar fram och 1,9 bak.
av Ebbe
[quote="Mangebange"]Hej!
Några frågor!

1. När jag gasar på och kommer upp lite ivarv ca:4-5000 varv på typ 3ans växel så börjar det knacka konstigt.. typ vibrera snabbt... känns uppskattningsvis som om det kommer från luftburkens sida i motorrummet.. Har inte upplevt detta tidigare och ägt min (460 -93 21000mil b200f) i ca:3 år..
Vad kan det vara?

3. Är det krångligt att byta tändkablar och rotor/fördelare? Hur gör man?

4. Bilen drar ganska mycket olja. Tycker inte jag ser några direkt stora läckage någon stans.. Men jag får allt fylla på någon liter då och då.. Kan det finnas något man kan göra åt det?

++++++++++++++++++++++++
Svar

1 Det är inte obalans i framdäck? Nån balanseringsvikt som släppt? Kommer ljudet bara när du kör eller även om du bara varvar upp motorn?
3 Nej. Bara att plocka bort fördelarlock/rotor och sätta dit nya. Håll reda på till vilket stift kablarna går och byt en i taget. Tändföljd 1-3-4-2
4 Alla motorer drar olja. Är motorn sliten tar den lite mer :wink: 1l/100mil brukar vara gränsen för en renovering = dyrt om man inte kan göra det själv. :cry: Ev. kan du nu på sommaren köra med en lite tjockare olja typ SAE 10-40. Häll inte i syntetolja, det blir inte bättre!
Ebbe
av Mangebange
Ljudet kommer bara när jag kör.. inte när jag endast varvar...
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]