Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Villbytabil
#115816
Att fläkten sjöng på sista versen har jag förstått ett tag. På midsommarafton ville den inte mer, men kom igång dagen efter. Nu har den gått bra fram till idag. Problemet är nu att den går lite för bra, dvs. hela tiden, även när tändningen är från! Jag fick till slut plocka bort säkringen (nr. 5 i facket) för att inte trötta ut batteriet. Någon som kan komma med ett gått råd? I alla fall ska jag prova med att plocka ut fläkten för att göra ett försök att ge lagret lite smörj...
Senast redigerad av 1 Villbytabil, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
#115819
Hände samma sak för en bekant här om dagen. Tydligen något fel på "styenheten" till fläkten. Vet inte själv vad denna styrenhet är för något eftersom jag bara har fått vag andrahandsinfo.

Vad jag vill komma till är i.a.f att det förmodligen inte blir bättre av att plocka ur och smörja fläktlagret.

Hoppas denna halvkassa beskrivning hjälper något.
av Villbytabil
#115823
Tack för svar! Ska kolla närmare på vad fel i styrenheten kan innebära! Någon som vet mer? Sitter med Haynes-boken som har en del kopplingschemata, dock inte över fläkten (vad jag kan se).

Jag tänkte trots allt plocka ut fläkten för att kolla kolen, då det luktar lite bränd metall, som det brukar när kolen är slut. Har även läst något om motstånd som kan ge upp
av Villbytabil
#122213
Jag har nu löst problemet med kupéfläkten som inte ville stanna. Efter att bytt reläet (sitter till vänster, svart liten kub) kvarstod felet. Då sommaren börjar komma på allvar ville jag gärna ha en fungerande fläkt i bilen...

Efter att plockat ut styrenheten (sitter till höger om reläet med kylflänsen instucken i luftgången) och granskat denna närmare kunde jag inte se något misstänkt. Jag provade löda om några lödningar som såg misstänkt dåliga ut, men ingen bättring. Jag lödade bort transistorn som sitter monterad på kylflänsen och mätte denna. Det visade sig vara mer eller mindre kortslutning mellan samtliga tre ben. Efter lite efterforskning på nätet hittade jag en som haft samma bekymmer.

Transistorn har bränt då fläkten stått stilla p.g.a. dålig smörjning och skräp. Då fläkten fastnat har den fortfarande fått ström via transistorn. Eftersom fläkten inte kylt ner kylflänsen och transistorn har denna blivit för varm och gått sönder. Om er fläkt börjar strula - FIXA DEN DIREKT!

Om ni råkat ut för samma problem och är lite händig med det elektriska kan man beställa en ny transistor på nätet. Det kan dock vara lite klurigt att hitta rätt. Transistorn i styrenheten är märkt K1423. Sök på 2SK1423 hittar ni datablad på den. Jag fick dock leta reda på en ersättare som verkar funka bra: IRFP064.

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]