Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Ska nu i juli köpa nya dubbdäck 205/55-16 och jag prioriterar riktningsstabilitet på asfalt högt samt "rimlig" ljudnivå.

Gislaved NF5 och Michelin X-Ice North tror jag kan vara bra alternativ. Har ni några råd eller andra idéer?

Bor i norra götaland och med vinterväglag då och då.

Som lågprisalternativ har jag sett Pirelli Carving och Kleeber Kapnor 4, någon som har erfarenhet av dom?
Användarvisningsbild
av Loner
Jag skulle ha provat NF5..

/L
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag kommer att följa denna tråden med stort intresse eftersom jag måste skaffa nya vintersulor till bilen. Jag vet dock inte om jag ska köra dubbat eller inte. I Växjö med omnejd behövs ju inte direkt dubbar om man inte måste köra. Sen är frågan kan jag köpa 195 or istället för 205 or till min S80-00 140 hk?
Användarvisningsbild
av Loner
Tycker du skall gå på 195 om inte priset gör det fördelaktigare med 205..

/L
Användarvisningsbild
av Gizz
Loner skrev:Tycker du skall gå på 195 om inte priset gör det fördelaktigare med 205..

/L
Ja det är 195 :or jag är ute efter. Men får man ha det på en heltypad bil? Det ända som står i reg. beviset är visserligen 15/65/205 94V.

Funkar detta så är det ju bra. Tänkte slå mig i hop med farsan som behöver 2 nya dubbfria däck och beställa eller köpa ihop för att eventuellt få ner priset lite.
Användarvisningsbild
av Loner
Alla godkända dim står inte på regbeviset..

Alla dimensioner på volvos originalfälgar är godkända att ha på tillhörande bil...

/L
Användarvisningsbild
av Gizz
Loner skrev:Alla godkända dim står inte på regbeviset..

Alla dimensioner på volvos originalfälgar är godkända att ha på tillhörande bil...

/L
Är det så det ligger till. Ok då vet jag. Tack för svaret. Då får det bli 195: or känns lite bättre som vinterdäck. Surfar inte lika mycket på den eventuella snön då.
av olson
Gizz skrev:
Loner skrev:Tycker du skall gå på 195 om inte priset gör det fördelaktigare med 205..

/L
Men får man ha det på en heltypad bil?

.
Vinterdäck är undantagna
Användarvisningsbild
av ER
Däckvalet än numer i stort sett helt fritt inom +/-5% området även för heltypade bilar och så länge det inte tar i så får du köra med 265:or även om dom inte finns med. Enda undantaget för vinterdäck är hastighetsklassningen som inte behöver matcha eller vara bättre än bilens toppfart. Belastningsindex måste dock följas men det är ju sunt förnuft att inte köpa däck som inte klarar av belastningen bilen utsätter dom för.

JAG hade nog kört på Nokian hakka 4 eller ev hakka 5 och haft NF5 som reservalternativ då gislaved inte är vad det var en gång i tiden utan tappat väldigt mycket pga continentals prioriteringar.
av Volvo_S60
Har kört med Pirelli carving under två vintrar. Tycker dom har varit superbra. Nästan alla dubben finns kvar. Dessutom är dom stabila.

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]