Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har fått ett ABS-problem på min S70 -99.

Vid körning, oftast över ca 70 km/h och betydligt vanligare när bilen är kall, börjar det komma ett snabbt tickande/”rrrr”-ljud som verkar komma från motorrummet. Vad jag nu antar är det ABS-pumpen som går igång. Jag bromsar inte när det börjar. När jag nuddar bromspedalen börjar den direkt pulsera/kämpa emot, som när ABS arbetar, och pedalen jobbar emot hela vägen ner. Det känns inget i ratten. Det här problemet kommer och går lite under körning, som sagt betydligt mer frekvent ju kallare det är ute och i stort sett bara över 70 km/h.

Jag har testat att dra ur ABS-säkringen, och då försvann problemet helt. Jag har också inspekterat alla fyra bromsar samt bytt beläggen i bak utan resultat. Min slutsats är därför att ABS-systemet definitivt är inblandat, men jag vet inte var jag ska börja felsöka.

Så vart börjar jag?
ABS-ring/pulshjul, hjulgivare, kablage/kontakter eller något annat? Finns det något särskilt hjul som brukar vara boven på S70? Mitt diagnosverktyg verkar tyvärr inte kunna visa individuell hastighet för varje hjul, bara total hastighet.

Min tanke nu är att börja byta ABS-ringarna på framhjulen och se om det gör någon skillnad, men alla tips på var jag bör börja uppskattas!
Det är väldigt vanligt att kransarnas tänder rostar bort och ibland går kransarna av helt och sitter lösa på knutarna.
Lätt att kolla; lägg på fullt rattutslag och kika in bakom hjulen framifrån så kommer man åt att inspektera kransarna utan att ens lyfta bilen. Sminkspegel och ficklampa är till god hjälp. Peta med en smal mejsel och kolla att kransarna sitter fast. Det kan hjälpa att rensa bort rost och lort som fastnat mellan tänderna (på kransarna, inte dina egna :-) )
Rengör givarens "nos" också, den är magnetisk och fastnar rostflagor på den så tappar den känslighet..
viewtopic.php?f=16&t=152589&p=1346297#p1346297

Har du 3-kanals eller 4-kanals ABS? På den äldre 3-kanals är det vanligt med lödfel inne i ABS-enheten. 4-kanals (har en sån själv på min -00) verkar klara sig bättre
Enkelt att kolla vilken man har, kolla under bottenplåten. Går där ett bromsrör till bakaxeln så är det 3-kanals, med två rör är det den nyare 4-kanals
Det kan ju bli fel på givarna också. Köp INTE givare på blå varuhuset, det sägs att de inte fungerar..
Grymt, stort tack för svar. Jag har beställt två nya kransar från Vparts som jag tänkte börja med att byta, och hoppas att det löser problemet. Annars får jag fortsätta felsökningen i enheten! Men det som förvirrar mig mest är att det är så temperaturberoende, och då känns det inte som att en lödning borde vara problemet. Tänker att det borde vara strul hela tiden då, medans en ring kanske presterar bättre när det är lite trevligare väder ute?

Grymt, stort tack för svar. Jag har bestä[…]

Helt ny Volvo XC60

Hej, ska byta till den nya kommande uppdateringen[…]

NU! har den regenererat, min gör det vid 30[…]

Tjena ska precis börja genomföra samma m[…]