Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ja, ni läste rätt, jag har bytt olja och filter idag och hällde i syntetisk olja. Det är första gången denna motor får det, har i alla år kört den på Biltemas semisyntetisk 15W-40 olja. Har sedan några år bara syntetisk olja hemma då alla andra jag servar är så mycket nyare så när det varit kris i 745-an har jag fyllt i syntetisk. Men nu idag fick den det "på riktigt". Givetvis Biltemas..... Hade många funderingar innan jag "kom till skott", men det blev Biltemas 10W-60 ACEA A3/B4, A3/B3.
Motorn börjar bli sliten, den har rullar en bit över 50000 mil (vägmätaren stannade för c:a 15 år sedan) så vintertid rasslar det lite i vevlager om det stått still en vecka och dom hydrauliska ventil tryckarna rasslar allt oftare men idag efter oljebyter var allt tyst, helt tyst.
Tog en video på motorn, men det går inte att ladda upp den. Men den är riktigt tyst, även när jag kör. Får se när den får några 100 mil hur det låter...... Men då är nog våren kommen. 😄😄😄
50k är väl inget :-D Visste inte ens att det fanns 10W-60 :-o
Själv har jag nu landat mittemellan 5W-30 och 5W-40, A3 och helsyntet förstås. Verkar vara optimalt för en vitblockare som gjort blygsamma 68k på helsyntet, mestadels 5W-40.
Meddelande om service

Går det att "Nollställa servislamp[…]

Felkod P1119

Har en Volvo V60 2016 D4 190hk och fått upp […]

Stefans 968

Verkstan har hittat ett nytt svänghjul i Tysk[…]

Jag skulle byta kondensor och tillhörande tor[…]