Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlarss
V70 MY11, vibrerar/skakar ibland vid +100km/h.

Det känns som att en balanseringsvikt lossat, men inte konstant. Oftast inga vibrationer alls. Tror mig lokalisera till vänster bak, känns inte mycket i ratten. Nivomater, främre bakvagnsbussningar och diverse armar och bussningar relativt nybytta i bakvagnen. En del som var fastrostat när bakhjulen skulle ställas in. Bakskivorna något ojämna pga rost, lite pulsering vid broms.

Några tips om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av Erik Å
mlarss skrev: Idag, 18:34 ... Bakskivorna något ojämna pga rost, lite pulsering vid broms.
Kombinerar du detta med anliggande broms pga kärvande bromsok så har du en rimlig förklaring.
Annars är det den vanliga proceduren: kolla upp hjulens balansering, och kolla sen att de centrerar på naven utan glapp.
Road Force balansering för att hitta skeva / skadade däck osv.
Drivaxelproblem (slitna ytterknutar) ger vanligtvis vibration bara då man accelererar
av mlarss
Thx, får riva och känna hur oken känns. Är det ide med renoveringssats om damaskerna till glidpinnar och bromscylinder är dåliga?
Användarvisningsbild
av Erik Å
mlarss skrev: För 11 minuter sedan. Är det ide med renoveringssats om damaskerna till glidpinnar och bromscylinder är dåliga?
Visst om det bara är damaskerna som behöver bytas
Ofta är det kolven som fått rostfläckar i kromskiktet och kärvar i o-ringen, men ny kolv brukar ingå i renoveringsatserna. Annars brukar de gå att köpa hos trodo eller mekster till rimlig peng.
Att ta ur kolven är rätt kladdigt jobb. Finns ju prisvärda nytillverkade ok att köpa.

Kolla först att beläggen inte kärvar i okhållaren (behöver göras rent emellanåt) och att oket rör sig fritt på glidpinnarna
Om du åker en provtur på några kilometer med minimal användning av färdbroms så ska skivorna i princip vara iskalla eller högst ljumma när man stannar. Bränner man fingrarna så tyder det på anliggande broms :-)
Vibrationer

Är det ide med renoveringssats om damasker[…]

Motorbyte B5234T3 hur gör jag?

Har du hyfsade kunskaper så kommer du fixa d[…]

.. så vill den påstå att det k[…]

Om jag förstår det rätt så b[…]