- Idag, 11:12
IMG_9231 – medel.jpeg (58.96 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9225 – medel.jpeg (62.15 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9200 – medel.jpeg (111.58 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9195 – medel.jpeg (101.62 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9194 – medel.jpeg (84.66 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9193 – medel.jpeg (72.42 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9190 – medel.jpeg (69.22 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9185 – medel.jpeg (114.45 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9180 – medel.jpeg (74.18 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9177 – medel.jpeg (63.58 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9176 – medel.jpeg (60.45 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9173 – medel.jpeg (127.97 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9170 – medel.jpeg (97.76 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9169 – medel.jpeg (102.87 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9167 – medel.jpeg (103.74 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9162 – medel.jpeg (121.5 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9161 – medel.jpeg (120.98 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9156 – medel.jpeg (96.1 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9154 – medel.jpeg (121.06 KiB) Visad 27 gånger
IMG_9152 – medel.jpeg (103.82 KiB) Visad 27 gånger
Volvo 745 GLE, tillverkad 1989 och uttagen 1990. B230F, M46 fyrväxlad manuell låda med overdrive, fungerande elektrisk taklucka. 29 200 mil.
Bilen är i mycket fint bruksskick med 99% rostfri kaross. Ingen rost i dörrarnas underkanter, baljor, baklucka eller andra typiska 740-ställen. Lacken är fin med några smårepor som bör kunna åtgärdas på en lackrekond. Inredningen är i mycket gott skick med fina stolar fram och bak samt mycket fint lastutrymme.
Instrumentbrädans ovansida har några sprickor och innertaket har fläckar som man vill fixa, från förra ägaren som hade läck i takluckan. Läck har inte jag haft men listen bör definitivt bytas om man ska gå efter utseendet.
De senaste två åren har följande bytts:
* Kamrem
* Topplockspackning
* Vattenpump
* Koppling
* Hela avgassystemet
* Katalysator
* Lambdasond
* Grenrör
* Vevaxelgivare
* Främre bensinpump
* Bakre bensinpump
* Bränslepumpsrelä
* Motorfästen
* Växellådsfäste
* Kardanknut
* Kardanlager/stödlager
* Halva gummibussningssatsen ungefär fram/bakvagn.
* Stötdämpare bak
* Fjädrar bak
* Hjullager fram vä/hö
* Hjulkrans/ABS-krans höger fram
* Bromsar bak (fram är fina).
Bilen köptes för två år sedan och fokus har varit att återställa och förebygga snarare än att “laga när det går sönder”. Den känns idag mekaniskt mycket frisk, styv och genomgången.
Har absolut inte varit en resa med "nerd-återställa till fabriksny-veteran med bara katalog-volvo-delar" utan helt enkelt en uppdatering för att få en fräsch daily driver här i Norrland. Den var fin i all plåt när vi köpte men många slitdelar var 35 år gamla så vi har gjort en genomkamning och bytt ut det som var slut helt enkelt.
Ej aktivt till salu ännu, men nyfiken på hur marknaden värderar en 745 GLE i detta skick idag. Vad tror ni att en sådan bil är värd? Det finns klar begränsat antal i detta skick som inte är EPA- eller turbokonverterade eller sönderskruvade. Det här är så mycket 100% original-gubbe med keps-bil som det överhuvudtaget är möjligt och kan bli en 745 man vårdar, sparar och tar den fram till nyskick bit för bit. Min nästa åtgärd skulle nog bli nya mjuka fönsterlister runt om tex.
Då jag har haft en mek anlitad för att uppdatera allt och själv är lite för oengagerad för att göra den här bilen långsiktig rättvisa (jag skulle nog bara vardagsköra den i 10 år och 10 000 mil till och slita ner den) så funderar jag lite smått på att sälja men är väldigt ambivalent. Jag insåg att den kanske har en mer logisk framtid som bevarad classic hos någon.
Jag vet på ett ungefär vad de _kan_ gå för men är inte ute efter att maxa ut och det är väldigt svårt att sätta den i kontext.
Bilen är i mycket fint bruksskick med 99% rostfri kaross. Ingen rost i dörrarnas underkanter, baljor, baklucka eller andra typiska 740-ställen. Lacken är fin med några smårepor som bör kunna åtgärdas på en lackrekond. Inredningen är i mycket gott skick med fina stolar fram och bak samt mycket fint lastutrymme.
Instrumentbrädans ovansida har några sprickor och innertaket har fläckar som man vill fixa, från förra ägaren som hade läck i takluckan. Läck har inte jag haft men listen bör definitivt bytas om man ska gå efter utseendet.
De senaste två åren har följande bytts:
* Kamrem
* Topplockspackning
* Vattenpump
* Koppling
* Hela avgassystemet
* Katalysator
* Lambdasond
* Grenrör
* Vevaxelgivare
* Främre bensinpump
* Bakre bensinpump
* Bränslepumpsrelä
* Motorfästen
* Växellådsfäste
* Kardanknut
* Kardanlager/stödlager
* Halva gummibussningssatsen ungefär fram/bakvagn.
* Stötdämpare bak
* Fjädrar bak
* Hjullager fram vä/hö
* Hjulkrans/ABS-krans höger fram
* Bromsar bak (fram är fina).
Bilen köptes för två år sedan och fokus har varit att återställa och förebygga snarare än att “laga när det går sönder”. Den känns idag mekaniskt mycket frisk, styv och genomgången.
Har absolut inte varit en resa med "nerd-återställa till fabriksny-veteran med bara katalog-volvo-delar" utan helt enkelt en uppdatering för att få en fräsch daily driver här i Norrland. Den var fin i all plåt när vi köpte men många slitdelar var 35 år gamla så vi har gjort en genomkamning och bytt ut det som var slut helt enkelt.
Ej aktivt till salu ännu, men nyfiken på hur marknaden värderar en 745 GLE i detta skick idag. Vad tror ni att en sådan bil är värd? Det finns klar begränsat antal i detta skick som inte är EPA- eller turbokonverterade eller sönderskruvade. Det här är så mycket 100% original-gubbe med keps-bil som det överhuvudtaget är möjligt och kan bli en 745 man vårdar, sparar och tar den fram till nyskick bit för bit. Min nästa åtgärd skulle nog bli nya mjuka fönsterlister runt om tex.
Då jag har haft en mek anlitad för att uppdatera allt och själv är lite för oengagerad för att göra den här bilen långsiktig rättvisa (jag skulle nog bara vardagsköra den i 10 år och 10 000 mil till och slita ner den) så funderar jag lite smått på att sälja men är väldigt ambivalent. Jag insåg att den kanske har en mer logisk framtid som bevarad classic hos någon.
Jag vet på ett ungefär vad de _kan_ gå för men är inte ute efter att maxa ut och det är väldigt svårt att sätta den i kontext.
- By eson73