- Idag, 14:03
Hej!
Jag har motorproblem med min Volvo V70 2.0, Flexifuel, 2008. Jag har tyvärr inte lyckats hitta namnet på bilens motor trots idogt letande på biluppgifter och Transportstyrelsen.
Har haft bilen på två verkstäder (varav en är märkesverkstad) och de hittar inte felet, så jag tänkte testa här och hoppas på att någon annan har haft samma bekymmer.
Problembeskrivning:
Jag har motorproblem med min Volvo V70 2.0, Flexifuel, 2008. Jag har tyvärr inte lyckats hitta namnet på bilens motor trots idogt letande på biluppgifter och Transportstyrelsen.
Har haft bilen på två verkstäder (varav en är märkesverkstad) och de hittar inte felet, så jag tänkte testa här och hoppas på att någon annan har haft samma bekymmer.
Problembeskrivning:
- Vid ca 2000-2500 varv får den ibland en liten "skjuts" framåt, som att jag trycker ned gasen fast jag inte gör det. Den varvar inte upp, utan går bara lite snabbare i ett par sekunder, sedan går den som vanligt igen.
- I vintras gick den dåligt på tomgången vid start, även om jag hade haft motorvärmare i flera timmar. Så fort jag började gasa gick den ned i varv i stället för upp, trots att kopplingen var nedtryckt. Jag fick trycka ned gaspedalen snabbt och djupt för att den skulle varva upp.
- En gång i vintras när jag växlade upp till tvåan sjönk varven plötsligt så att bilen tvärdog. När jag startade om den gick den normalt. Det var inte ett tjuvstopp, utan en oprovocerad varvnedgång.
- Jag testade att tanka i etanol för några veckor sedan. Några dagar efter det började bilen gå riktigt dåligt. Den går ryckigt, inte i varven men i själva motorn. Röken ur avgasröret kommer i puffar i stället för i en jämn ström. Det är svårt att gasa upp eftersom bilen knappt svarar på gasen. Det här problemet uppstår ibland vid start och när man växlar upp. Det kan också uppstå när man släpper gasen eller motorbromsar. Det kan också uppstå när man har kört ett tag, tjugo minuter ungefär. Ofta går den ryckigt upp till en viss fart eller ett visst varvtal, sedan går den bra.
- Det som oftast funkar är att hålla jämn gas och hög fart och köra korta sträckor.
- Den första verkstaden hittade följande felkoder:
- P013200: O2-sensorkrets, hög spänning (bank 1, sensor 1), intermittent
- P113200: Brist på HO2S11 omslag, sensorn indikerar fet, intermittent
Jag har mer information om felkoderna om det behövs. - Det finns även ett par skumma symtom som kan vara orelaterade. Vi satte i motorvärmaren när bilen var olåst och då gick säkringen i garaget. När bilen var låst var det inga problem. Nu har fläkten börjat gå igång på hög fart när man låser upp bilen med nyckeln. Den slutar gå när man öppnar dörren. Kan det vara något elfel med centrallåset som hänger ihop med motorproblemen?
- Förra ägaren hade problem med ryckig gång och bytte då båda lambdasonderna. Det var ungefär två år sedan och det blev bättre efter det. Nu är ju dock felet tillbaka. Även om en av felkoderna handlar om lambdasonderna är jag är inte jättesugen på att testa att byta sonderna på måfå, eftersom det är svindyrt. Då vill jag vara säker på att det är själva orsaken till felet.
- Vi har bytt tempgivare men det hjälpte inte.
- Den första verkstaden sade att en av insprutningsventilerna (bränsleventilerna?) är rostig och måste bytas, men att det inte kan orsaka det felet som bilen har. Bör väl byta den i alla fall tänker jag.
- Den andra verkstaden, märkesverkstaden, återställde bränslesensorn och sa att bilen skulle gå till sig om jag tankade bensin och körde ett antal mil. Det var flera veckor sedan, nästan hela tanken består nu av bensin, och bilen går precis lika dåligt ändå.
- By Svicken