Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har ett segdraget problem med min låda.
Märks mest i stadstrafik elr lägre hastighet då lådan inte kan bestämma sig för vilken växel, slirar o varierar i varvtal o sen slår i växeln. Vart på volvo verkstad flertal gånger nu.
Åtgärder gjorda i ordning.
1. Spolat o bytt olja, knappt märkbar skillnad o problemet kom snabbt tillbaka.
2. Lådbyte, eller volvo en som knappt gått 1800 mil.
Tyckte mig känna bättre skillnad några veckor men problemet eskalerat igen.
3. Ny adoption/kalibrering av lådan. Ingen förbättring.

Någon expert som kan ge nåt mer tips då jag snart gett upp. Volvo verkar inte veta hur de ska gå vidare. Tillägg kan göras att den går fint i S-läget när jag kan växla manuellt.
Tacksam för hjälp
Mvh Daniel
Hej Daniel, det är ytterst få Volvo-verkstäder i landet som har så avancerad utrustning för att "fluscha" automatlådan. Hade exakt samma problem som du med min XC70 II D5 AWD, 2012:a. Normala bilverkstäder brukar då byta automatlådsolja flera ggr för att på så sätt "spola rent" lådan, men det blir alltid kvar gammal olja i momentomvandlaren, med ofullständigt resultat som följd. Är du riktigt säker att det verkligen är gjort på rätt sätt?? Jag fick åka upp till Volvo/Bilbolaget i Gävle för att få det gjort, och de hade precis köpt in denna DYRA utrustning. Aut.lådan BLEV SOM NY efter det! Bilbolaget i Uppsala hade inte sån utrustning, inte heller Bilia i Västerås. Inte ens Bilia-anläggningarna i hela Stockholmsorådet hade sådan utrustning!! Örebro och Norrköping hade inte heller. (Själv bor jag utanför Uppsala).Det är pga detta som jag tror att du kanske inte fått "rätt" åtgärd utfört. Denna procedur görs ganska ofta på Volvo polisbilar, ambulanser & brandbilar eftersom de rullar ofta & så mycket, men görs i stort sett aldrig på vanliga konsumentbilar. I stort sett alltid blir kunderna rekommendationerna att sätta i en byteslåda eller helt ny låda i värsta fall. Kan väl kanske bero på att nästan alla verkstäder saknar denna utrustning. (Har själv 45 år i bilbranchen som bilförsäljare till företag på Bilia i Västerås, så jag kan en hel del om Volvo-bilar.. :) ).
Vill du ha mer input/info, kan du maila mig på [email protected] , eller ringa 073-620 88 33

Hej Daniel, det är ytterst få Volvo-ver[…]

Men så läser jag och hittar mång[…]

Har du variant 2 av 3 så lossnar bara slang[…]

stor chans att det är som lelle beskrev: htt[…]