Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
jag hoppas att ni kan hjälpa mig, jag börjar bli lite rådvill.

Fordon: Volvo S60 T5 årsmodell 2000

Problem:
Jag har haft motorlampan tänd ett tag. I början gick motorn väldigt ojämnt på tomgång (varvtalet svängde kraftigt). Efter att jag rengjorde spjällhuset har det blivit mycket bättre – nu går den stabilt på tomgång.

Aktuella symptom:

* Motorn går helt normalt under belastning även vid fullgas upp till ~245 km/h inga problem (bor i Tyskland)
* Kraft finns, inget ryckande vid körning
* Förbrukning enligt mätaren ca 10,3 l/100 km
* Ingen svart rök, men bensinlukt finns
* Startbeteende: ibland behöver den 1–2 försök eller faller kort under 1000 rpm, men det har i princip slutat så länge jag låter den gå en stund i P innan jag stänger av
* Efter att jag raderar motorlampan kommer den tillbaka ungefär efter 2 körningar, precis innan jag är hemma (när jag kör i mitt område, under ~30 km/h)

Felkoder:

* 262A
Long-term fuel trim Bank 1 (blandningen för fet)
* 0021
Air quality sensor Internal fault
* E000
Control module communication Faulty communication

* Efter att jag raderar felet kör bilen helt normalt
* Under belastning är den helt utan anmärkning

Vad jag redan har gjort:

* Rengjort spjällhuset
* Bytt luftfilter
* Testat att koppla ur luftmassemätaren → motorn går sämre

Fråga till er:

* Låter det som en defekt lambdasond (före katalysatorn)?
* Eller snarare falsk luft / sensorproblem?
* Finns det typiska svagheter på denna motor som jag kan ha missat?

Tack i förhand!
Jag hade börjar med att kontrollera så att den inte drar tjuvluft eller läcker på trycksidan.
Görs enkelt genom att köpa / bygga en egen eller låna en "smoke tester"
PÅ en så gammal bil kommer du säkerligen hitta något läckage som ställer till det med bränsle mixen
Kolla bränsletrycket, är det för högt eller för lågt så kompenserar lambdaregleringen med att justera "long term fuel trim" men till slut så bottnar den i endera ändläget och felkoden sätts.
Knappast fel på lambdasond; det finns två som jämförs och visar de inte lika så lär det dyka upp en felkod för lambdasensor eller katalysator..
Kolla också alla tunna gummislangar som går till insuget, jag har fått byta mina pga torrspickor.

Dessvärre resultatet av salt och aluminium.

Premien bryr sig inte i vad man har för utgif[…]

Felkod 0030 V40-01 1.6

Tack för svaret Hasse :-D

Kolla bränsletrycket, är det för h&[…]