Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ny här. Börjar med att säga att jag _inte_ är en bilkunnig person överhuvudtaget. Aldrig haft intresset och slentrianköpt alla bilar jag haft på chans (relativt billiga) och sen har de funkat som de har funkat.

Nu kollar jag på att köpa en (för mig) lite stabilare bil, en V70 2015 summum med ca 15,X k mil på mätaren. Manuell, D2-motorn.

Servad enligt schema, kamrem bytt för ca ett år sen strax före 15k mil, dags för årlig service nu som säljaren (firma) förstås isåfall ska ombesörja innan köp, samt att den ska besiktigas (samma där).

Det jag såg förutom service i kvitton är att:
Koppling är bytt (16kkr)
EGR-kylare är bytt.(16kkr) Båda inom 2-3 år (tror jag) från nu.

EGR har jag lite erfarenhet av då min gamla bil fick tjafs med den och det även där inte var en billig grej för firman den togs till att fixa..

Är det nått i övrigt att säga om att dessa saker är åtgärdade? På ett sätt tänker jag det är bra, är ju kostsamt. Sen om koppling inte borde hålla längre än så? Men allt kan förstås hända med beggade bilar.

Av vad jag märkte går bilen fint, inget jag kan anmärka på vid körning eller sånt, allt verkar funka som det ska. För mig är detta en helt vanlig och funktionell bil, jag gillar bagaget, har hund och vill frakta grejer osv.

Inga särskilda skador jag kan se förutom nån miniskavank. Det jag ibland ser på beggade bilar är ju tex rost nere på ett dörrhörn, vid hjulhuset osv. Kan inte just se detta här. Men lite såhär såg det ut under, försökte ta nån bild (se nedan). Är det normalt eller är det mer rost än vad det borde vara? Nått att tänka på? Som ska åtgärdas? Det är ju inte en sprittny bil men tänker väl att har den rullat 15 kan den väl rulla 15-20 till med regelbunden service och underhåll kommande 10 år?

Tänk på att jag är bilnoobie av rang. Jag är inte tekniskt analfabet men vet alltså inte ens vad delarna heter som syns på bilderna. Att begagnade bilar inte är perfekta och kan ha skavanker det fattar jag såklart. Även att saker kan paja framöver, det är risker man tar och jag letar inte en utopisk perfektion eller "det där har hänt en gång för en snubbe"... men realistiskt sätt, är det nått som är särskilt att tänka på här ni tycker?
Bilagor
IMG_20260412_180046.jpg
IMG_20260412_180046.jpg (3.03 MiB) Visad 99 gånger
IMG_20260412_180026.jpg
IMG_20260412_180026.jpg (2.75 MiB) Visad 99 gånger
IMG_20260412_180022.jpg
IMG_20260412_180022.jpg (2.81 MiB) Visad 99 gånger
Att kopplingen är bytt är lite udda, men med fel körstil är det inga problem att slita ut en koppling, oavsett bilmodell. Inget jag skulle fundera så mycket på.

Bilderna ser normala ut vad jag kan bedömma, men det skulle inte skada med en rostskyddsbehandling i förebyggande syfte om du tänkt ha den i många år. Bilen kommer gå många år till så länge den servas och lagas, för gamla bilar går sönder då och då.

Kuriosa är att D2 årsmodell 2015 skall väl vara den gamla 1.6L dieseln, från 2016 blev det volvos nyutvecklade 4-cylindriga 2-liters diesel. Nästan mer nackdelar att ha den nya med olika barnsjukdommar de drogs med första åren. Den gamla 1.6L motorn var väldigt beprövad 2015.

https://www.youtube.com/watch?v=CRBWupjOhKY […]

Alldata.com är ingen felkodläsare utan e[…]

Jag hade kört tillbaks elmotorerna med ett ni[…]

Jag skulle nog börja med att lägga koppa[…]